Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Prívetivý Španiel dostal modernizáciu. SEAT Ateca v našom teste obsatál

Model SEAT Ateca nie je potrebné nejak obzvlášť prestavovať. Na trhu je približne piaty rok a logickým krokom bol teda facelift a modernizácia vôbec prvého SUV španielskej automobilky. Počas jej „života“ pribudli do rodiny SUV modelov SEAT dva prírastky, a to menšia Arona a väčšie Tarraco. Ostrá verzia dokonca bola prvým modelom novej značky CUPRA. Ateca tak započala novú etapu pridruženej značky.

Ako sa teda zdá, od predstavenia prvej generácie modelu Ateca, SEAT prešiel veľký kus cesty a je sympatické ako táto značka rastie. Vráťme sa však k modernizovanej Atece a pozrime sa čo sa ôoproti minulosti zmenilo.

„Stará“ dobrá Ateca

Už v teste predfaceliftovanej verzie, sme povedali, že SEAT Ateca je jedno z najlepších áut vo svojej triede. Nabáda sa tak otázka, čo teda treba vylepšiť, aby sa Ateca vedela posunúť ešte ďalej. Prvou, na prvý pohlaď badateľnou, vecou je mierna zmena dizajnu. Pôvodný dizajn Ateci vychádzal z veľkej časti ešte z vtedajšej generácie SEATU Leon. Ten mimochodom je na našom trhu už vo svojej úplne novej generácii, ktorú sme rovnako podrobili nášmu testu. Najväčšia dizajnová zmena sa odohrala v prednej časti. Mriežka chladiča oproti minulosti pôsobí mohutnejšie, predné svetlomety dostali nový svetelný podpis a sú užšie ako tomu bývalo. V zásade však Ateca ostala rovnako svojráznou a na ceste dobre rozpoznateľnou. Čo podľa nás robí Atecu najviac príťažlivou sú jej krátke previsy karosérie.

Dizajn bez názvu
Zdroj: Martin Birtus

Jazdný prejav nesklamal

Táto jej špecifická vlastnosť je navyše veľmi prínosnou pre jej jazdné vlastnosti. Kolesá v rohoch karosérie zabezpečujú výborné držanie zvolenej stopy a rovnako ich oceníte aj v teréne, nakoľko nájazdové uhly sú vďaka ním dobré. K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva tiež určite pohon 4×4. Nami testovaný model ním disponoval a po skúsenostiach s „predokolkovou“ Atecou vieme skonštatovať, že by sme ho v prostrednom SUV od SEATU chceli. Auto s ním dostáva úplne iné možnosti využitia.

Čo teda vybrať?

Teraz však nastáva otázka akú motorickú verziu vybrať. Čo sa týka prevodovky, nad manuálom by sme neuvažovali. Ako sme už povedali pri teste SEATU Leon, manuálnej prevodke naladenej od španielskeho výrobcu nie je čo vytknúť, no pre vyšší komfort by sme zvolili automat. S tým sa vám bude lepšie pracovať aj v prípadnom prejazde terénom. Otázkou je motor. Nami testovaný SEAT Ateca mal pod kapotou naftový agregát 2.0 TDI novej generácie EVO. Ide o dobre známu jednotku, ktorú poznáme z množstva iných modelov. Jeho výkon bol v tomto prípade 110 kW. Za prejdených 1000 km sa naša priemerná spotreba ustálila na úrovni 6,2 l/100 km. Na to, že ide o auto s vyššou stavbou karosérie a pohonom 4×4 je to dobrý výsledok.

Dizajn bez názvu
Zdroj: Martin Birtus

Dilemu v našom prípade však tvorí voľba benzínového motoru. V ponuke je totiž aj motor 1,5 TSI s rovnakým výkonom ako ma „dvojlitrové tdeíčko“. Mali sme možnosť tento motor vyskúšať aj priamo v tomto modely a platí to, čo sme o ňom povedali už viac-krát. Je to jeden z najlepších motorov v pomere dynamika, výkon, spotreba. Jeho jedinou nevýhodou je, že nemá možnosť kombinácie práve so spomínaným pohonom všetkých štyroch kolies. Ak chcete benzín so štvorkolkou, musíte siahnuť po 2.0 TSI, kde však už treba rátať určite s vyššou spotrebou ako je tomu u 1,5 TSI, respektíve pri TDI. Ak teda viete, že pohon 4×4 nemáte kde využiť tak by sme volili menší benzínový motor 1,5 TSI. Ak však nechcete pri konfigurácii pohon 4×4 vynechať, nebránili by sme sa asi ani nafte.

Dizajn bez názvu
Zdroj: Martin Birtus

Ak ešte v rýchlosti porovnáme motor a pohon nedávno testovaného Hyundaiu Tucson musíme uznať, že vďaka mild-hybridnému systému Tucson má menej otravný diesel ako Ateca. Čo sa však týka pohonu 4×4 určite pocitovo vyhráva SEAT. Jeho nastavenia štvorkolky sú o niečo viac posunuté k využívaniu aj mimo spevnené cesty.

Pôvodný vzhľad omladený technikou

Čo sa po falicifte nezmenilo je koncepcia palubnej dosky. Ateca ešte stále ostala verná fyzickým tlačidlám a displeju osadenému priamo v palubnej doske. Nový je však infotainment, ktorý SEAT Ateca prebral z nového Leonu. Oproti minulosti je to určite posun vpred. Rýchlejšia odozva, lepšie grafické spracovanie a väčšia miera konfigurácie. Toto sú najväčie zmeny týkajúce sa infotainmantu.

Dizajn bez názvu
Zdroj: Martin Birtus

Nový v prípade Ateci je tzv. Full digital cockpit. Ide o dobre známy digitálny prístrojový panel. Vždy kritizujeme, keď niektorý výrobca ponúka digitálny panel za príplatok a neprinesie v ňom žiadnu pridanú hodnotu. V tomto prípade tomu tak nie je a digitálny prístrojový štít v autách koncernu VW je určite jeden z najlepších, ak nie úplne najlepších systémov na trhu.

Dizajn bez názvu
Zdroj: Martin Birtus

SEAT Ateca po modernizácii je opäť zaujímavý mix dobrej techniky, nevšedného dizajnu a pri vhodnej konfigurácii aj zaujímavej ceny. Zaujímavo kombinuje dve generácie modelov SEATU. Má množstvo prvkou prebratých z novších modelov ako je Tarraco či Leon, no zároveň ešte stále si zachovala jedinečný „Seatácky“ štýl interiéru. Chválime priestrannosť, praktickosť a prítomnosť dojazdového rezervného kolesa. Aj na Atece sú však detaily, ktoré by mohli byť zvládnuté lepšie. Je to napríklad bez-kľúčový prístup. Senzor je iba na predných dverách. Pre väčšiu praktickosť by sme ho privítali aj na tých zadných. Čo sa týka adaptívneho podvozku DCC, funguje dobre. V zásade by sme ho však pri konfigurácii zrejme vynechali. SEAT robí dobré podvozky už štandardne, čo nám potvrdilo už viacero áut, ktoré sa v našich testoch objavili.

Dizajn bez názvu
Zdroj: Martin Birtus

 

 

 

 

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií