Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Hyundai i30 fastback N Performance je dokonalé auto! Našli sme na ňom vôbec chybu? (TEST)

Hyundai je juhokórejská automobilka a koncern, ktorý patrí medzi najväčších výrobcov automobilov na svete. Model i30 prišiel na európsky trh v roku 2007, no a dnes je na trhu už jeho tretia generácia. Popularitu automobilky na Slovensku dokazujú aj predaje, nakoľko hneď dva modely si v počte predaných kusov držia prvenstvo.

Kategóriu SUV na slovenskom trhu ovládol model Tucson a kategórii rýchlych hot hatchov dominuje model, o ktorom ste ešte donedávna ani nemali kde počuť. Je ním Hyundai i30 N. A práve na vyhotovie i30 fastback N Performance sme sa v rámci rubriky Klocher auto mesiaca pozreli.

Za ostro ladenou prvotinou značky Hyundai nestojí len tak hocikto a je vidieť, že automobilka svoj prvý hot hatch nechcela vyrobiť len preto, aby zapadla medzi konkurenciu, ktorá takéto modely ponúka. Práve naopak. Hyundai chcel „N-kom“ z rady vytŕčať. Chcel postaviť niečo viac, ako len rýchle malé auto. Nie len „N-ko“, ale všetky športovo ladené modely spadajúce pod tento koncern, má na starosti Albert Biermann. Práve tento človek predtým, ako prijal ponuku šéfa vývoja a testovania vysoko výkonných vozidiel pre značku Hyundai pôsobil na rovnakom poste v športovej divízii M pre BMW. Očakávať teda zle postavené auto, od takto skúseného „umelca“, by bolo hriechom.

Budú konkurenti vládať?

Ak by sme mali opísať Hyundai i30 fastback N jedným slovom, povieme dokonalosť. Schválne naše rozprávanie začneme cenovkou. Za plne vybavené auto vo verzii Performance zaplatíte necelých 33 000€, pričom v základe auto môžete mať už od 28 490 € (v prípade fastbacku). O takejto cene môže konkurencia len snívať. Cena však nie je jedinou vecou, ktorou Hyundai „N-kom“ konkurenciu poráža. Fakt, že toto auto výrobca ponúka výhradne s manuálnou prevodovkou, ktorá má mechanický chod a krátke dráhy len potvrdzuje to, akým ultimatívnym strojom i30 N vlastne je.

Auto bolo postavené na okruhu, čo cítiť azda v každom smere. Jazdné vlastnosti v režime N sú tak odladené, že miestami máte pocit, akoby auto popieralo zákony fyziky. Tomu okrem 19 palcových diskov, adaptívnych tlmičov či mnohej inej techniky, ktorá je na palube prítomná, prispieva predovšetkým samosvorný diferenciál. Práve ten je spolu s vyšším výkonom o 25 koní, lepšími brzdami, odladeným výfukom a ďalšími inými vychytávkami výhradou výlučne verzie Performance. Práve preto by sme vzhľadom na zameranie auta pri kúpe i30 N neuvažovali nad štandardnou verziou, ale išli by sme do rovno verzie Performance.

Auto si nastavíte podľa seba

Hyundai i30 fastback N nás ale prekvapovať neprestal. V jeho menu nájdete okrem ostrého režimu N aj režim pomenovaný N custom. V tomto režime si môžete celé auto nastaviť presne podľa seba, a keď povieme celé, myslíme naozaj celé. Cez infotaiment je možnosť nastaviť si charakter motora, riadenia, ESC, tuhosti podvozku, výfuku, medziplynu a diferenciálu. Opäť to len potvrdzuje naše slová o tom, ako moc si dali na aute konštruktéri záležať. Veľkou vychytávkou pre športovú jazdu sú spomínané medziplyny či ledky, ktoré vám signalizujú, kedy treba treba zaradiť vyšší stupeň a vy sa tak počas jazdy nemusíte sústrediť na otáčkomer.

To, čo robí „N-ko“ „N-kom“ je však aj motor. Dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec je dopovaný, ako inak benzínom a jeho výkon vo verzii Performance je 202 kw respektíve 275 koní a slušnou porciou krútiaceho momentu, pri krátkodobom overbooste až 378 Nm. Štandardná verzia N má 184 kw 250 koní. Nami testovaný N performace z 0 na 100 km/h vyšprintuje za slušných 6,1 sekundy a aj napriek manuálnej prevodovke auto disponuje systémom Launch Control, čo tomuto času samozrejme prospieva. Hyundai i30 fastback N nie je tak najrýchlejším vo svojej triede, ale ako celok ho mnohí označujú aj za najlepší hot hatch na trhu a my sa ani nečudujeme. Veľkým bonusom navyše, ktorý vás bude baviť, je zvuk. Zvukový prejav výfukovej sústavy je jednoducho neskutočný. Veľmi oceňujeme, že už ako pri jednom z mála áut zvuk nie je umelý a nevychádza z reproduktorov, ale skutočne z výfuku. Vďaka tomu, že za parádnym zvukom stoja klapky umiestnené vo výfukovej sústave, ak chcete mať z „N-ka“ tiché auto, klapky jednoducho vypnete. 

Mínusom je dojazd

Sporteba paliva vzhľadom na zameranie auta nie je až tak podstatný údaj a kto chce jazdiť úsporne, asi po tejto kategórii ani nepozerá. Malým mínusom Hyundaiu i30 N, či už hatchbacku alebo fastbacku, je však malá palivová nádrž. Tá má objem 50 litrov, a ak si auto chcete užívať naozaj naplno rátajte, že viac ako 400 až 500 km určite neprejdete a stáť na čerpacej stanici budete musieť viac, ako by sa dalo očakávať.

V interiéri je to až na niekoľko detailov i30 ako ju poznáme. Iné sú však športové sedadlá, ktoré okrem bočného vedenia disponujú aj veľkou mierou komfortu. Ešte väčšiu pochvalu má u nás športový volant s efektne uloženými tlačidlami pre výber jazdných režimov.

Čo dodať…

Po stránke cena/výkon lepší balíček na našom trhu naozaj nenájdete. Hyundaiu sa podarilo hneď s prvým, naozaj športovým autom spraviť v auto-moto svete naozaj veľký rozruch a po tom, čo sme mali možnosť otestovať tento počin na vlastnej koži sa ani nečudujeme. Ostáva už len vyriešiť dilemu, akú karosériu zvoliť. Čo do techniky sú obe viacmenej totožné. Nakoľko má však fastback ťažšiu zadnú časť, konštruktéri museli prispôsobiť niekoľko vecí. Fastback má ale lepšie vyváženie hmotnosti a má dokonca o 7% tuhšiu karosériu. Tomu prispieva aj výstuž v batožinovom priestore, ktorou disponujú obe karosárske verzie.

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií