Elektro autá nie sú skutočne ekologické, niekde sme urobili chybu

Elektro autá nie sú skutočne ekologické, niekde sme urobili chybu

Elektro autá patria medzi hity súčasnosti. Všade sa o nich píše, predaj stúpa a vraj ide o pohon budúcnosti. Také ekologické však zase nie sú.

Primárnym motívom pri kúpe automobilov na elektrický pohon býva nie cena, ale pocit modernosti, budúcnosti, kráčania s dobou a ekologickosti, o ktorej sa čoraz viac hovorí v negatívnom zmysle slova.

Z jednej strany počúvame o katastrofách zapríčinených globálnym otepľovaním, z druhej o klimatických zmenách, no riešení, ako zastaviť zásadný problém ľudstva, je pramálo.

Zdroj: pexels.com

Proces výroby elektrickej energie

Vyznačujú sa nízkymi prevádzkovými nákladmi a aj poniektorí ekológovia ich považujú za technológiu prijateľnú do budúcna. Otázkou však zostáva, či sú elektro autá skutočne také ekologické a či ich vývoj nie je len krokom z kaluže do blata.

Aj bývalý prezident Barack Obama a populárny hollywoodsky herec Leonardo DiCaprio veria, že vozidlá poháňané elektrinou pomáhajú životnému prostrediu. Nuž, odpoveď nemusí byť vôbec taká jednoduchá. Upozorňuje na to aj environmentálny ekonóm Bjorn Lomborg, riaditeľ Copenhagen Consensus Center, slovami, že kľúčová je celková produkcia emisií.

Zohľadniť pri elektromobile treba aj proces výroby elektrickej energie, ktorá už natoľko ekologická nie je. Viac vo videu:

Nulová produkcia emisií počas prevádzky

O pomoci životnému prostrediu prostredníctvom alternatívneho zdroja môžeme viesť nekonečné debaty. Elektro autá síce naozaj neprodukujú emisie počas samotnej prevádzky, ale na ich výrobu a spotrebu už musíme okom prižmúriť a priznať si, že sme niekde urobili chybu.

Že Tesla Elona Muska nie je až taká geniálna a nevyrieši náš problém. Že je viac luxusnou hračkou a supermoderným autom ako odpoveďou na znečistené životné prostredie a množstvo produkovaných emisií.

Ekologické sú skôr lokálne – dokážu zlepšiť vzduch a znížiť emisie na miestach, kde vytlačia klasické autá. Napríklad v preplnených veľkomestách, kde voľba elektromobilu a alternatívneho spôsobu dopravy (bicykel, mhd,…) dokáže priniesť pozitívne výsledky.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Ekologické Nórsko: Od roku 2025 už len elektromobily

Svedčí o tom aj nasledujúce video, ktoré porovnáva množstvo emisií spojených s klasickou a elektrickou formou pohonu vozidiel:

A čo výroba elektriny v jadrových reaktoroch?

Stačí spomenúť jadrové katastrofy, ktoré tu boli a nemožno ich do budúcna vôbec vylúčiť. Závažný je tiež problém s veľkým množstvom jadrového odpadu.

No atómové elektrárne sa aj na Slovensku využívajú desiatky rokov a patria medzi nízkouhlíkové technológie, pri ich prevádzke sa do ovzdušia nevypúšťajú skleníkové plyny. Sú základnými piliermi energetickej siete na Slovensku. 

Štyri reaktorové bloky – dva v AE Bohunice a ďalšie dva v AE Mochovce, dodávajú viac ako polovicu elektriny spotrebovanej na Slovensku, uvádzajú na webovej stránke Slovenské elektrárne, ktoré sú najväčším výrobcom elektriny a najväčším súkromným investorom na Slovensku.

Nežijeme však v dokonalom svete a bolo by chybou spoľahnúť sa na jediný zdroj energie, ktorý neraz priniesol katastrofálne následky. Nehovoriac o tom, že samotná výroba elektromobilu tiež nie je vôbec ekologická.

Google+ Linkedin

Autor príspevku:

Editor magazínu Klocher – vyštudoval masmediálnu komunikáciu na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Je občasným fotografom a kameramanom. Píše o filme a uskutočňuje rozhovory na celospoločenské témy. Za rozhovor „Moderátor Václav Moravec: Nenávidíme cudzincov, ale vládnu nám Slovák a Polojaponec“ bol ako spoluautor nominovaný na Novinársku cenu 2018 a na Cenu nadácie otvorenej spoločnosti.