Jesenné plodiny, ktoré vás zahrejú a pomôžu schudnúť

Jesenné plodiny, ktoré vás zahrejú a pomôžu schudnúť

Radí výživová špecialistka Martina Dvořáková

S príchodom chladnejších jesenných dní si náš organizmus pýta niečo na zahriatie. Do jedálneho lístka preto zapájame čoraz viac teplých polievok a počas dňa popíjame teplý čaj. Prinášame vám niekoľko tipov na potraviny, ktoré vás v tomto sychravom počasí zahrejú a zároveň pomôžu schudnúť. Naložte si ich na tanier a uvidíte sami.

Roztočte to s hlúbami

Jeseň, pani bohatá, prináša okrem farebných listov aj pestrú plejádu potravín, ktoré nám pomôžu pri chudnutí. V kuchyni vám preto určite nesmie chýbať hlúbová zelenina, ako je kapusta, kel, kaleráb, karfiol či brokolica. „Hlúbová zelenina je na chudnutie ideálna. Obsahuje veľké množstvo vody a má nízku kalorickú hodnotu, a preto je ideálne zaradiť si tieto plodiny do jedálnička, ak sa snažíme schudnúť,“ vysvetľuje výživová špecialistka Martina Dvořáková z KetoDiet. Tento typ zeleniny je plný vitamínu C, takže zároveň posilníte aj imunitu. Z hlúbovej zeleniny si ľahko a rýchlo pripravíte polievky, ktoré vás zasýtia a zohrejú. Karfiol a brokolicu môžete variť, restovať či zapekať s mäsom alebo zemiakmi.

Zdroj: Black Apple

Kráľovná jesene

Tekvica. Táto oranžová kráska je symbolom jesene, má veľa druhov a rovnako pestré je aj jej využitie. Nemusíte ju len vyrezávať s deťmi, aj v kuchyni má široké uplatnenie. „Tekvica je vhodná na chudnutie hlavne preto, že obsahuje až 90 % vody, vlákninu, minerály a betakarotén. Semienka sú zas zdrojom zinku a vitamínov. Príprava tekvice nie je náročná. Okrem slaných jedál je možné ju použiť aj v sladkých, avšak s tými veľmi opatrne v diétnom režime,“ hovorí špecialistka na ketodiétu Martina Dvořáková. Okrem tradičnej, obľúbenej tekvicovej polievky si môžete pripraviť rizoto či pochutnávať si na semienkach. Jadierka jednoducho opražte nasucho alebo v malom množstve oleja, dochuťte soľou alebo korením. Hodia sa nielen ako posýpka na polievku, ale aj do rôznych šalátov či len na také drobné „zobkanie“ počas dňa. Z tekvice si tiež môžete pripraviť chutné a zdravé hranolky alebo výbornú kašu ako náhradu za zemiakovú.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Jedlo a pravidlo 5 sekúnd. Mýtus alebo pravda?

Niečo na zahriatie

Ak sa chcete zahriať, pridajte si do jedla trochu chilli, korenia, škorice alebo zázvoru. „Všetky tieto potraviny zahrievajú organizmus, podporujú tvorbu tráviacich štiav a slín, čím uľahčujú trávenie, zmierňujú pálenie záhy a nadúvanie,“ vysvetľuje Martina Dvořáková a dodáva, že v kombinácii s redukčným jedálničkom a pohybom pomáhajú pri spaľovaní tukov. Aj pri konzumácii týchto potravín však platí, že všetko s mierou. Pri ich nadmernom jedení sa môže rýchlo dostaviť nevoľnosť alebo hnačka.

TIP: Ak chcete zmenšiť tukové zásoby, je dobré vypiť zázvorovú šťavu pred pohybovou aktivitou.

Pohyb je základ

Účinný spôsob, ako zahriať telo a spáliť tuky, je pohyb.  Vyberte si niektoré z kardio aktivít a skombinujte s ľahkým silovým cvičením. Behajte, zahrajte si tenis a squash, sadnite na bicykel či sa prejdite svižným tempom po jesennej prírode. Dôležité je vykonávať akúkoľvek športovú aktivitu s radosťou pravidelne aspoň dvakrát týždenne po dobu 45 minút.

Google+ Linkedin

Autor príspevku:

Editor magazínu Klocher – vyštudoval masmediálnu komunikáciu na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Je občasným fotografom a kameramanom. Píše o filme a uskutočňuje rozhovory na celospoločenské témy. Za rozhovor „Moderátor Václav Moravec: Nenávidíme cudzincov, ale vládnu nám Slovák a Polojaponec“ bol ako spoluautor nominovaný na Novinársku cenu 2018 a na Cenu nadácie otvorenej spoločnosti.