Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Je voda v lietadle skutočne pitná? Letuška prezrádza, či by sa z nej sama napila

Lietanie je čoraz populárnejšie aj vďaka nízkonákladovým spoločnostiam. Jedným zo zásadných pilierov lacného lietania je bezpochyby írska spoločnosť Ryanair. My sme sa rozprávali s Agátou Solárovou, ktorá v tejto nízkonákladovke pracuje ako letuška. V rozhovore nám priblížila zákulisie práce vo vzduchu. 

 

Povedz nám na úvod, ako si sa dostala k tejto práci?

Vždy som mala veľkú túžbu cestovať. Rozhodla som sa teda spojiť túto túžbu s prácou a začala som pracovať ako letuška.

Vravíš, že si chcela veľa cestovať. Znamená to, že počas voľných dní máš na svoje lety zľavu?

Áno. Spoločnosť nám ponúka výhodné zamestnanecké letenky, a tým pádom sa mi darí poznávať svet za veľmi rozumnú cenu. Po odpracovaní jedného roku dokonca spoločnosť ponúka rovnaké benefity aj pre mojich rodinných príslušníkov.

Zdroj: Agáta Solárová
Dnes je už aj v Európe množstvo leteckých spoločností. Ty si sa rozhodla pre írsku spoločnosť Ryanair. Prečo?

Pretože ako jedna z mála ponúkala možnosť zamestnania v naozaj mladom veku. V čase, keď som začínala robiť prácu letušky, som mala 18 rokov. Boli v hre aj iné spoločnosti, no toto bolo také minútové rozhodnutie.

Čo všetko si musela absolvovať na pohovore?

Prvým krokom je zaslať spoločnosti svoj životopis. Následne som musela počkať, či ma pozvú na pohovor, alebo nie. Neznamená teda, že ak pošlete žiadosť, automaticky vás na pohovor zavolajú. Najprv sme absolvovali písomný test z angličtiny a po ňom pohovor. Súčasťou pohovoru sú taktiež rôzne prezentácie o tom, čo práca obnáša, aké benefity prácou pre Ryanair získame a podobne.

Zdroj: Agáta Solárová
Je pravda, že letecké spoločnosti preferujú atraktívne ženy?

Nie je to pravda, teda pokiaľ sa bavíme o spoločnosti Ryanair. Mám veľa kolegýň, ktoré nemajú ideálnu postavu a aj napriek tomu nemali na pohovore najmenší problém. Pre prácu je skôr dôležitá komunikácia s ľuďmi a dobrá znalosť angličtiny.

Znamená to, že problém nemajú ani muži?

Presne tak. Dovolím si tvrdiť, že v našej spoločnosti je pomer žien a mužov na tejto pozícii vyrovnaný.

Nedávno sa na internete objavila fotografia, ako zamestnanci Ryanairu museli spať v kancelárii na dlážke. Vytvára podľa teba Ryanair vhodné pracovné podmienky? Prípadne máš nejakú negatívnu skúsenosť?

Ja osobnú skúsenosť v tomto smere nemám. Existuje predpis, kde po určitom čase musíme mať povinnú prestávku. Takáto situácia nastáva hlave vtedy, ak má let meškanie a naša zmena už nemôže absolvovať let naspäť. Je to niečo podobné, ako majú vodiči autobusov. Ak nám teda let mešká, zabezpečia nám ubytovanie. Myslím, že k tej fotke sa vyjadril aj Ryanair, ale nie všetkému sa vždy dá veriť.

ryanair
Zdroj: Agáta Solárová
Zarobí začínajúca letuška viac alebo menej ako 1000 €?

Platové podmienky závisia hlavne od krajiny, kde má zamestnanec tzv. bázu (báza znamená miesto, odkiaľ lietate, hlavné stanovisko – pozn. red.). Platy sa teda odvíjajú od platových štandardov krajín. Ten, čo má bázu v Dubline, zarobí viac ako ten, čo ju má v Kyjeve. Ale dovolím si tvrdiť, že v žiadnej báze Ryanairu nezarobí letuška za mesiac pod hranicu 1000 €.

Kde lietaš najčastejšie?

Tým, že máme zmluvy s obrovským počtom krajín v Európe, tam sa dostaneme najčastejšie. Ale dostaneme sa napríklad aj do afrického Maroka a podobne.

Kde bývaš, keď niekde priletíte?

Systém spoločnosti je nastavený tak, aby sa personál na konci zmeny vrátil do svojej bázy, takže väčšinou ubytovanie nie je potrebné.

Ako to, že letenky cez Ryanair sú tak lacné?

V prvom rade treba povedať, že nie všetky letenky sú za rovnakú cenu. To v praxi znamená, že v tom istom lietadle sedia ľudia, čo za letenku zaplatili 10 €, ale aj takí, čo ich cesta stojí 200 €. Druhá podstatná vec, vďaka ktorej sú niektoré letenky lacné, sú príplatkové služby, na ktorých spoločnosť zarába. Je to napríklad cattering, batožina a podobne. A treťou výhodou, vďaka ktorej sa dajú ceny tlačiť dole, je dobrá logistika. Ryanair využíva iba jeden typ lietadiel, čo znamená jednoduchšiu, a tým pádom lacnejšiu údržbu.

Je to teda dôvod, prečo sú nápoje a jedlo na palube také drahé?

Áno, aj. Má to však aj iné dôvody. Jeden z nich je napríklad, že s dopytom rastie cena. Ďalším dôvodom je napríklad váha lietadla, nakoľko čím viac tovaru musíme na daný let zobrať, tým vyššia je logicky spotreba paliva. Na druhej strane treba povedať, že na ceny sa inak pozerajú Slováci a inak Íri. Zatiaľ čo nám sa zdajú ceny predražené, pre mnohých sú úplne štandardné. 

Agáta s rodinou Zdroj: Agáta Solárová
Ak by si išla v lietadle ako cestujúca, vypila by si napríklad kávu, ktorú tam podávajú?

Ja si vždy kupujem kávu (smiech). Ak narážaš na kvalitu vody, tak ubezpečujem ťa, že každá spoločnosť musí dodržiavať prísne hygienické pravidlá. Je pravda, že do lietadla napúšťajú aj úžitkovú vodu, no tá sa používa napríklad na toaletách.

Koľko letov spravíš denne?

Spravím najviac štyri lety denne. To znamená, že dvakrát odletím do niektorej z destinácii a zároveň rovno absolvujem spiatočnú cestu. V prípade dlhších letov absolvujem tri.

Aký typ cestujúceho ti ide najviac na nervy?

Sú to jednoznačne cestujúci, ktorí si myslia, že cestujú s Emirates (smiech). Najviac na nervy mi idú ľudia, ktorí sa aj napriek našej snahe vyhovieť im na všetko sťažujú. Vždy, ak je to možné, je však našou povinnosťou vyhovieť požiadavke cestujúceho. 

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií