Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Šokujúci megatest: Uhlíková stopa elektromobilov vám zdvihne obočie

Nemecký autoklub Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) publikoval výsledky posledného ekologického testu 122 áut. Uhlíková stopa niektorých áut vás prekvapí.

Vyše stovka áut prešla meraním emisií a pevných častíc, pričom najvyššie hodnotenie dostalo len šesť z nich. Napriek bohatej mediálnej kampani a „ekofanfáram,“ absolútny víťaz nie je na elektrinu, ale tankuje zemný plyn. A uhlíková stopa elektromobilov môže byť ešte väčšia ako u dieselov!

Ako vidíme, veľké vyhlásenia automobilových producentov nemusia znamenať, že ich výrobky skutočne šetria životné prostredie. Deje sa tak napriek tomu, že väčšina z nich spĺňa európsku normu Euro 6d a Euro 6d Temp.

Megatest so šokujúcimi výsledkami skúmal všetky druhy pohonov od elektrického cez hybridný až po čisto benzínový, naftový alebo plynový (CNG). Nemecký klub motoristov ADAC zámerne nezohľadnil typ paliva ani kategóriu a pre všetky platila identická metodika. Meralo sa ako v laboratóriu, tak aj v reálnych podmienkach a nízka spotreba rozhodne nebola zárukou uspokojivého výsledku. Do hodnotenia vstupovala produkcia emisií, uhlíková stopa, produkcia pevných častíc a hodnotil sa globálny dosah.

Aká je uhlíková stopa elektromobilov?

Emisiám neuniknú ani oslavované elektromobily. „Rozhodcovia“ z ADAC-u použili na výpočet energetický mix a zohľadnili aj vypúšťanie emisií, ktoré vzniknú pri výrobe elektrickej energie. Metóda tak umožňuje porovnať bežné pohony s alternatívnymi. Každý automobil mohol získať 50 – 100 bodov za spotrebu a ďalších 50 za produkciu znečisťujúcich splodín. Podľa toho dostal každý model hviezdičkové hodnotenie, pričom najviac je päť a najmenej jedna. Ak sa domnievate, že elektrický pohon je zárukou nízkej záťaže prostredia, ste na omyle. Výsledky sú prekvapujúce:

  1. VW Polo 1.0 TGI (CNG) ★★★★★ 95 bodov
  2. VW Golf 1.5 TGI BlueMotion (CNG) ★★★★★ 95
  3. BMW i3 (120 Ah) (Elektro) ★★★★★ 93
  4. Seat Arona 1.0 TGI (CNG) ★★★★★ 92
  5. Toyota Corolla 1.8 Hybrid (Hybrid) ★★★★★ 91
  6. Kia e-Niro (64 kWh) (Elektro) ★★★★★ 91
  7. Toyota Prius 1.8 (Hybrid) ★★★★ 89
  8. Kia e-Soul (64 kWh) (Elektro) ★★★★ 89
  9. Tesla Model 3 Standard Range Plus (Elektro) ★★★★ 86
  10. VW Caddy 1.4 TGI BlueMotion (CNG) ★★★★ 84
  11. Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 (Diesel) ★★★★82
  12. VW Golf 1.6 TDI (Diesel) ★★★★ 81
  13. Tesla Model 3 AWD (Elektro) ★★★★ 80
  14. Škoda Fabia 1.0 TSI (Benzín) ★★★★ 80
  15. Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDi (Diesel) ★★★★ 80
  16. BMW 320d Steptronic (Diesel) ★★★★ 80

  1. Volvo S60 T4 Geartronic (Benzín) ★★★ 62
  2. Audi e-tron 55 quattro (Elektro) ★★★ 61
  3. Audi A6 Avant 45 TDI quattro tiptronic (Diesel) ★★★ 60
  4. Mazda CX-3 SKYACTIV-G 121 (Benzín) ★★★ 60
  5. Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD Automatik (Diesel) ★★★ 59
  6. Toyota GR Supra 3.0 Automatik (Benzín) ★★★ 59
  7. VW Passat Variant 2.0 TDI DSG (Diesel) ★★★ 59
  8. BMW 840d Coupé xDrive Steptronic (Diesel) ★★★ 58
  9. Kia Stinger 2.2 CRDi AWD Automatik (Diesel) ★★★ 58

  1. BMW M5 xDrive Steptronic (Benzín) ★★ 45
  2. Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-In Hybrid 4WD (Hybrid) ★★ 44
  3. VW Touareg 3.0 V6 TDI 4MOTION Tiptronic (Diesel) ★★ 43

Žiadne predsudky voči tradičným pohonom!

Celý rebríček si možno pozrieť na webstránke ADAC. Test jasne ukazuje, že negatívne predsudky voči dieselu či glorifikovanie elektromobilov nemajú často žiadne reálne opodstatnenie. Ján Baránek, riaditeľ agentúry Polis, k téme ochrany životného prostredia povedal:

„Upriamili sme sa na elektromobily ako riešenie znečisťovania atmosféry. Napriek varovaniam vedcov, ktorí upozorňovali na možný nedostatok elektrickej energie, navyše, niektoré štáty EÚ odstúpili aj od jadrovej energie. Nikto nikdy nepovedal, ako chce zvýšený dopyt a výpadok jadra riešiť. Nehovoriac o tom, že európskych slniečkarov a aktivistov za ľudské práva vôbec netrápilo, že batérie v elektromobiloch potrebujú napr. kobalt. Ten sa ťaží v obrích baniach Katanga v Demokratickej republike Kongo. V silno znečistenom prostredí pracujú tisíce detí, s ktorými sa zaobchádza ako s otrokmi. Niektoré nemajú ani 4 roky. Samotný kobalt je pre človeka nebezpečný. Spôsobuje chorobu pľúc a už aj konzumácia rastlín, ktoré vyrástli na zamorenej pôde, vedie k hnačkám, poškodeniu štítnej žľazy a ku zlyhaniu pľúc. Navyše, už aj WWF priznáva, že elektromobily sú alternatívou, len ak využívajú elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Nakoniec – uhlíková stopa po elektromobile – vrátane jeho výroby, je všeobecne vyššia ako po dieselovom aute.“

Zdroj ADAC Pravda Webnoviny
Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií