fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Kvalitným spánkom predchádzate vzniku rôznych ochorení: Takto sa vyspíte konečne do ružova!

Nekvalitný spánok môže spôsobovať niekoľko faktorov. Pozrite sa, ako ich odstrániť.

Portál discovermagazin.com informuje, že nielen nedostatok spánku, ale aj zlý spánok spôsobuje, že sa často cítime unavení a vyčerpaní. Najnovšie sa vedci snažili zistiť, prečo ľudia a zvieratá vôbec spia. Nedávna štúdia z Bar-Ilan University v Izraeli preukázala zaujímavé fakty zisťované v zvieracej ríši. Údajne sa DNA v noci upravovala rýchlejšie ako cez deň.

Poškodenie, ktoré tak vzniklo z niekoľkých dôvodov, sa dalo do poriadku lepšie v noci, čo potvrdzuje, že spánok výrazne prispieva ku správnej mozgovej činnosti. Zistenia publikované v časopise Nature Communications dokazujú, že spánok je potrebný pre náš mozog, aj chromozómy, aby naša myseľ zostala zdravá. Ľudia bez fungujúceho spánku majú niekoľko zdravotných problémov, ako napríklad kardiovaskulárne a mentálne ochorenia, dokonca aj obezitu či cukrovku. Naše DNA poškodzuje napríklad tabakový dym, UV žiarenie či znečistený vzduch.

Ako na efektívnejší spánok?

Pre správne fungovanie počas dňa a naštartovania vnímavej a kreatívnej mysle existuje množstvo trikov. Portál helpguide.org zhrnul niekoľko rád, vďaka ktorým si pospíte skutočne kvalitne. K prvým trikom, ako jednoduchšie zaspávať, patrí pravidelnosť. Oveľa kvalitnejšie sa vyspíte, keď pôjdete spať približne v rovnakom čase. Rovnako to platí aj pre samotné vstávanie. Nie je vhodné, keď cez pracovný týždeň idete spať pomerne v tom istom čase a cez víkend sa oddáte extrémnym zmenám.

Ak sa ráno cítite prehnane unavený aj vtedy, keď máte už vstať, je načase prehodnotiť svoj spánkový režim. V popoludňajších hodinách sa odporúča si pospať maximálne 15 až 20 minút. Spánok ovplyvňuje tiež produkciu melatonínu v tele, ktorý sa vylučuje za slnečného svetla. Preto je vhodné, keď vstanete ihneď, ak do vašej izby prenikne slnečné svetlo. Prípadne si rannú kávu vychutnajte cez leto na balkóne, kedy vás zobudia slnečné lúče. Ďalším odporúčaním je vyhnúť sa modrému svetlu, ktoré vyžarujú moderné technológie ako je mobil, tablet, notebook či počítač. Nie je vhodné, ak pred spaním nad nimi trávite čas ešte aj dve hodiny.

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií