fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

TEST: Ford Focus ST Line. Trojvalec so srdcom športovca a ukážkovými jazdnými vlastnosťami

Približne pred rokom automobilka Ford predstavila novú generáciu jedného zo svojich kľúčových modelov značky. Ford Focus priniesol v novej generácii mnoho noviniek, na ktoré sme sa bližšie pozreli v našom teste v rámci rubriky Klocher auto mesiaca jún. Za volant sme sadli do doposiaľ najšportovejšej verzie, Ford Focus ST Line, aká sa v aktuálnej generácii ponúka.

Začnime od podlahy

Rozprávanie o novom Forde Focus ST Line sa snáď ani nedá začať inde, ako pri jazdných vlastnostiach. Tí z vás, ktorí máte skúsenosti s predchádzajúcimi generáciami, nám istotne dáte za pravdu, že Focus jazdnými vlastnosťami vynikal snáď v každej generácii. Inak tomu nie je ani pri tej aktuálnej. Ako ale jazdí verzia ST Line, nás naozaj milo prekvapilo.

Keďže nešlo o čistokrvnú športovú verziu, ktorú Ford ešte len pripravuje, čakali sme, že podvozok bude skôr neutrálny. Hneď po niekoľkých kilometroch nás Focus ST Line vyviedol z omylu. Podvozok nami testovanej verzie obsahoval športové pruženie, ktoré sa v prípade výbavy ST Line dodáva štandardne, znížený podvozok a auto bolo obuté na 18-palcových príplatkových diskoch (štandardom v prípade ST Line sú 17”). Táto kombinácia ponúkala naozaj vynikajúce správanie sa na cestách. Autu nerobila najmenší problém ani agresívna športová jazda a precízne držalo zvolenú stopu. 

Ford Focus ST Line
Zdroj: Martin Birtus

Ďalším benefitom podvozku bol naopak vysoký komfort. Aj napriek pomerne veľkému rozmeru obutia sa pri pokojnej jazde správal nový Focus veľmi pokojne. Do interiéru sa ani po prejazde väčších nerovností nedostávali výrazné zvuky či otrasy. Čo je však daňou za dizajnovo vydarené 18-palcové disky kolies, je menší polomer otáčania, čo sa najviac prejavuje napríklad pri parkovaní v podzemných garážach. 

Ford Focus ST Line
Zdroj: Martin Birtus

Trojvalec so srdcom športovca

Pod kapotou nášho Focusu bola benzínová jednotka 1.5 EcoBoost. Tá disponovala výkonom 110 kW (150 koní) a spolupracovala so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Prevodovka má presné krátke dráhy a výhodou je jej dobré odstupňovanie. V ponuke pre tento motor je aj osemstupňová automatická prevodovka. Vzhľadom na spomínaný výborný podvozok si dovolíme tvrdiť, že by zniesol aj vyšší výkon. Ten Ford aj ponúka. Jeho výkon je 133 kW (182 koní), no ak túžite po automate, musíte siahnuť po verzii Active. V ST Line je tento agregát dostupný jedine s manuálnou prevodovkou. V ponuke sú aj dve naftové jednotky, no tie sa nám k charakteru vozidla príliš nehodia. 

Ford Focus ST Line
Zdroj: Martin Birtus

Agregát 1.5 EcoBoost nás počas testu čoraz viac usvedčoval v tom, že aj trojvalcový motor nemusí znamenať šoférsku nudu. Ak ste pri týchto jednotkách zvyknutí na nie príliš veľkú kultivovanosť či horší zvukový prejav, v prípade 1,5 od Fordu na to zabudnite. Dovolíme si tvrdiť, že ide o jeden z najlepších trojvalcových motorov na trhu. Môže za to aj pomerne veľký objem.

Ford Focus ST Line
Zdroj: Martin Birtus

Motor sa správa kultivovane a vo väčšine času prevádzky nemáte ani najmenšiu možnosť zistiť, že ide o jednotu s tromi valcami. V prípade, že motor nevyužíva všetky tri valce, jeden dokonca ešte odpojí. Vodiča však o tom neinformuje a takisto to na správaní auta nie je poznať. Poznať by to však už malo byť na spotrebe. V meste sme s novým Focusom dokázali jazdiť približne za 7 lltrov/100km a podobné to bolo aj na diaľnici. Mimo mesta sme sa pri veľmi úspornej jazde dokázali dostať takmer na úroveň štyroch litrov, no a ak sme zvolili športový štýl jazdy, spotreba sa usadila na 9 liltrov/100km. 

Zdroj: Martin Birtus

Nápaditý dizajn a kvalitný interiér

Vo všetkých generáciách sa Ford Focus snažil po dizajnovej stránke vždy zaujať niečím nápaditým. Aj keď tomu už nie je tak, ako napríklad v prvej generácii, novinku si na ceste pomýlite len ťažko. Obvzlášť verzie ST Line a Active majú ozaj atraktívny dizajn. Veľký posun však zaznamenal interiér. Predchádzajúca generácia mohla s množstvom tlačidiel na niektorých pôsobiť nesystematicky a mnohým nesedela ani vystupujúca časť z palubnej dosky. V tomto smere inžinieri odviedli dobrú robotu a v novej generácii sme svedkami uhladenej palubnej dosky, ktorej dominuje 6,5-palcová dotyková obrazovka.

Ford Focus ST Line
Zdroj: Martin Birtus

V zásade v jej menu nenájdete nič neštandardné, ale zároveň ponúka všetky funkcie, ktoré by ste mohli pri jazde využívať. Novinkou je hlasové ovládanie. Ovládate ho hlasovými povelmi, no keďže nie je dostupné v slovenčine (dostupná je čeština), na jeho ovládanie si treba zvyknúť. 

Zdroj: Martin Birtus

Veľmi oceňujeme, že na všetky prvky, ktoré potrebujete ovládať za jazdy, ostali fyzické tlačidlá a prepínače. Nimi ovládate celý panel klimatizácie a niektoré funkcie rádia ako napríklad hlasitosť či ladenie staníc. 

Ford Focus ST Line
Zdroj: Martin Birtus

Ak nie ste vyznávačmi digitálnych prístrojových panelov, v novom Focuse si prídete na svoje. Namiesto veľkej obrazovky tam totižto nájdete klasické analógové budíky doplnené o pomerne veľký a dobre čitateľný displej. V prípade potreby na ňom možno zobraziť všetky dôležité informácie a ponúka aj istú možnosť personalizácie.

Zdroj: Martin Birtus

Do ruky dobre padne športový 3-ramenný volant. Dobrý kompromis medzi praktickosťou a športovosťou ponúkajú predné sedadlá. Ich bočné vedenie síce nie je výrazné, no priemernú postavu dokážu podržať aj pri ostrejších prejazdoch zákrut. Horšie je na tom zadný rad, no na oplátku ponúka už v štandarde ukotvenie IZOFIX na oboch stranách vozidla. Ich výhodou je aj pomerne bohatý priestor, do ktorého sa pohodlne zmestia aj dospelí cestujúci. Zadný rad možno samozrejme aj sklápať. Veľmi elegantne pôsobí aj čierny strop (v prípade ST Line štandardne).

Zdroj: Martin Birtus

Asistenčné systémy

Medzi asistenčnými systémami, ktorými disponoval náš model, sme mali možnosť vyskúšať asistenta pre udržanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, asistent udržania v kopci a automatické prepínanie diaľkových svetiel. Asistent udržania v jazdnom pruhu podľa nás fungoval najlepšie na diaľnici. Na viacerých okresných cestách sa mu nepodarilo úplne prečítať čiary, a tak sa neaktivoval. V zásade ale pracoval spoľahlivo.

Veľmi dobre hodnotíme aj prácu adaptívneho tempomatu, ktorý nereagoval zbrklo. Focus dokáže čítať aj dopravné značky, a tak popri adaptívnom máte možnosť voliť aj tzv. inteligentný tempomat. Ten zvolí vždy takú rýchlosť, akú z dopravnej značky prečíta. Po novom Focus dokáže automaticky prepínať diaľkové svetlá. Tento systém takisto funguje spoľahlivo. 

Ford Focus ST Line
Zdroj: Martin Birtus

Trefa do čierneho

Nový Ford Focus opäť posunul svoje hranice na vyššiu úroveň. V novej generácii priniesol mnoho noviniek, ktorými dobehol svoju konkurenciu. V čom však konkurenciu hľadá naozaj ťažko, sú spomínané jazdné vlastnosti. Vo svojej triede nimi jednoznačne vyniká. Potešilo nás tiež pokrok v interiéri a pozitívne hodnotíme použitie mäkčených plastov. Nový Focus aktuálne štartuje na cene 14 990 €. Nami testovaná verzia stála s finančným bonusom 27 225 .

Zdroj: Martin Birtus

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií