Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

TEST: Ford Puma je po takmer 20 rokoch späť. Stojí novinka za to?

Ford na trh prináša jednu novinku za druhou. Medzi tie najhorúcejšie patrí model Puma. Automobilka tak síce prichádza s úplne novým modelom, no v minulosti už model s takýmto názvom v ponuke bol. Ako teda jazdí znovuzrodený Ford Puma?

Možno si niektorí z vás budú pamätať malé športovoladené kupé Ford Puma, ktoré sa vyrábalo koncom 90-tych rokov. Ďalšej generácie sa tento model už bohužiaľ nedočkal a na novú Pumu sme teda čakali 18 rokov. Za ten čas sa automobilový svet zmenil a zákazníci už vyhľadávajú autá, ktoré im ponúknu väčšie možnosti využitia. Puma tak síce “ožila”, no pre mnohých je sklamaním, že sa tak stalo v podobe mestkého crossovera. Hneď na začiatok však uvedieme, že na plač dôvod nie je. Nový Ford Puma nás potešil azda v každom smere. 

Ford Puma
Zdroj: Tobiáš Brtko

Čerpá z histórie

Podobne ako pôvodná Puma, aj tá nová stojí na podvozku modelu Ford Fiesta. Čo sa týka rozmerov je však Puma o približne 10 cm dlhšia a cca 10 cm získava oproti Fieste aj na šírku. Po stránke dizajnu ide o veľmi štýlový model. Dola by sa povedať, že takýto prívlastok mala v zásade aj predchádzajúca Puma, ktorá tiež v tom čase bola na ceste ľahko rozpoznateľná. Súčastný Ford Puma má naozaj výrazný dizajn aj v porovnaní s ostanými modelmi značky Ford. Kdekoľvek sme počas testovacieho týždna novú Pumu zaparkovali, mnohí okoloidúci sa pri nej pristavili, či dokonca odfotili. Celkový dizajn dotvárajú predné aj zadné svetlá, ktoré využívajú LED technológiu. Ku ich funkčnosti nemáme žiadne výhrady a počas testu fungovali presne podľa našich očakávaní. Ako vždy vravíme, dizajn je subjektívna vec každého jedného z nás a nemôže sa všetkým páčiť všetko. Za nás je však dizajn nadčasový, prítažlivý a emotívny zároveň.

Dizajn bez názvu
Zdroj: Tobiáš Brtko

Spracovanie na úrovni

Ako sme už uviedli, aktuálny Ford Puma je pre automobilku úplnou novinkou a prichádza teda do triedy mestkých crossoverov, ktorá je aktuálne medzi zákazníkmi jedna z najpredávanejších a najvyhľadávanejších. Dalo by sa povedať, že Ford už v tejto kategórii jeden model má. Ide o model Ecosport. Nová Puma je už od pohľadu úplne iné auto. Model Ecosport má totiž dosť konzervatívny dizajn a celková koncepcia auta je úplne rozdielna. Puma je však v danej kategorii niečo naviac. Kvalitne vypracovaný interiér je toho len dôkazom. Použitie tvrdých plastov je v tejto kategórii úplne bežnou záležitostou, no v tomto prípade máte z interiéru pocit, že sedíte minimáne o triedu vyššie. Mäkčené plasty, kvalitné sedačky, kožou obšité výplne dverí, kožený volant, pogumované časti interiéru, dobré ohlučnenie a výborná ergonómia interiéru. Nami testovaná verzia bola vo výbave ST Line X, a tak bolo auto doplnené o čierny strop či panoramatické okno. 

Dizajn bez názvu kópia
Zdroj: Tobiáš Brtko

V interiéri ešte ostaneme. Puma prichádza s novinkou v podobe digitálneho pristrojového panelu. Je vidieť, že konštruktéri Pumy sa vyhrali s grafickou stánkou digitálnych budíkov. Ich vzdľad ovlplyvňuje zvolený jazdný režim, ktorých má mimochodoch Ford Puma štyri (športový, eko, nespevnená cesta, klzký povrh). Hneď na úvod vás privíta pekne spracovaná animácia s logom Pumy. Po grafickej stránke teda digitálnemu prístrojovému štítu nie je čo vytknúť. Škoda len, že v takejto podobe neprináša žiadnu pridanú hodnotu. Nie je totiž možná ani jednoduchá konfigurácia a v zásade ide len o grafiku, ktorá sa mení v závislosti ad zvoleného jazdného režimu. “Fordácky” infotainment  je v Pume zastúpený generáciou SYNC-3. Nám tento systém vyhovuje a považujeme ho za prehľadný, intuitívny. SYNC-3 disponuje aj navigáciou, ktorá dokáže zobrazovať objekty 3D a nechýba ani ovládanie hlasom. To však nie je možné vykonávať v slovenskom jazyku, no prítomná je čeština. 

Dizajn bez názvu kópia
Zdroj: Tobiáš Brtko

Zázračné litre batožinového priestoru

Sedenie v zadnom rade sedadiel je presne také, aké by sa dalo od tejto kategórie očakávať. Ford Puma pohodlne odvezie štyroch dospelých cestujúcich. Ak však chcete Pumu častejšie využívať s posádkou štyroch dospelých, zvážte panoramatické strešné okno. To totiž v zadnej časti môže vyšším pasažierom spôsobiť menší diskonfort. Poslednou vecou, ktorá stojí v interiéri za zmienku, je batožinový priestor. Nami testovaná Puma bola v mild-hybridnom prevedení, k tomu sa však ešte dostaneme. Pre batožinový priestor táto technológia znamená stratu pripližne 50 litrov objemu. Aj napriek tomu je však hodnota batožinového priestoru 402 l (nehybridná verzia: 456 l). Túto hodnotu dosiahla Puma vďaka takzvanému MegaBoxu. Ten má na celkom objeme podieľ až 80 litrov a jeho nosnosť je 50 kg. Je to zaujímavé riešenie, ktoré umožnuje aj v pomerne malom aute prepravovať väčšie predmety bez nutnosti zloženia druhého radu sedadiel. 

Dizajn bez názvu kópia
Zdroj: Tobiáš Brtko

Pozvozok ako sa na Ford patrí!

Ako by sa dalo čakať, jednou zo silných stránok Pumy je podvozok. Aj nový prírastok do rodiny Ford tak neostal nič dlžný dobrej “fordackej” povesti špičkových podvozkov. Aj keď Ford Puma disponuje iba jednoduchou zadnou nápravou, za nás ide o jeden z najlepších podvozkov vo svojej triede. V našom prípade auto jazdilo na 19 palcových diskoch kolies s rozmerom 225/40 R19. No aj napriek takémuto obutiu bolo auto komfortné. Samozrejme, pri takomto obutí sa priečne nerovnosti viac prenášajú do interiéru, no chceme tým naznačiť, že ani väčšie kolesá nebudú znamenať plno kompromisov, ako býva zvykom u iných značiek. 

Dizajn bez názvu kópia
Zdroj: Tobiáš Brtko

…emisie, emisie, emisie…

Emisné normy nútia automobilky hľadať rôzne technológie, vďaka ktorým vedia spĺňať tzv. flotilové emisie. Jednou z takých technológií je mildHybrid. V taktomto type hybridu nejde ani tak o samotnú jazdu na elektrický pohon, ako o pomoc štandardnému spaľovaciemu motoru. Táto technológia vie okrem iného napríklad potlačiť efekt turbo diery. Ford midlHybrid kombinuje s manuálnou prevodovkou, čo bol aj náš prípad. Išlo o trojvalcový benzínový agregát o objeme 999 cm3 a krútiacim momentom 220 Nm (114 kw).

Dizajn bez názvu kópia
Zdroj: Tobiáš Brtko

“Trojvalcový efekt” je však v tomto prípade skutočne potlačený a zaručujeme vám, že trojvalec pod kapotou Pumy vám vadiť nebude. Motor má slušnú dynamiku, kultivovaný chod a dobrú spotrebu. Tá sa dlhodobo vie držať na hranici 6 litrov na 100 km, no pri ekonomickej jazde viete dosiahnuť v meste spotrebu aj 5 litrov. Vecou, na ktorú si zo začiatku budete musieť zvyknúť, no neskôr si ju obľúbite, je rekuperácia, alebo inak povedané, brzdenie motorom. Je to dosť výrazné, hlavne v ekologickom režime, no túto funkciu považujeme za vydarenú. Nielen, že takto dokáže systém ušetriť palivo, ale šetrí aj celú brzdnú sústavu. Šesťstupňová manuálna prevodovka je presná a má relatívne krátke dráhy. Je škoda, že mildHybridný systém nie je k dispozícii aj s automatickou prevodovkou, ktorá sa do mestského prostredia hodí určite viac. Na druhej strane, manuál Pume sedí a v kombinácii s vhodnou cestou ešte viac podtrhne športový charakter. 

Ford Puma
Zdroj: Tobiáš Brtko

Za štýl sa platí

Ford Puma sa vydaril nielen po stránke dizajnu, ale aj po tej technickej stránke. Prináša do tejto kategórie vietor a je to auto, ktoré sa na ceste pomýliť nedá. Pokiaľ človek hľadá štýlové mestské auto, Ford Puma mu nesmie v hľadáčiku chýbať. Ford si je však zrejme vedomí aké auto postavil a na akú klientelu s ním chce mieriť. Puma teda nepochádza zrovna z lacného kraja a jej cenovka štartuje na 21 990€, pričom nami testonaný kus mal cenovku cez 30 000€. Slovenský importér však pre záujemcov prichystal celkom férovú ponuku. Vo výbave FirstEDITION za benzínovú verziu s mildHybridom a výkonom 92 kW vás nový Ford Puma bude stáť 18 990€. 

Ford Puma
Zdroj: Tobiáš Brtko
Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií