Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Typy zákazníkov podľa predavačov: Ste medzi nimi aj vy?

Hovorí sa, že predavači majú ten správny nos na zákazníkov. Prezradili nám, aké typy zákazníkov u nich najčastejšie nakupujú.

Naša redakcia sa vybrala do malých a väčších prevádzok, kde zisťovala, aké typy zákazníkov u nich nakupujú. A odpovede to boli skutočne veľmi zaujímavé!

1. Absurdisti alebo veční rojkovia?

Všetci oslovení predajcovia sa zhodli na tom, že niekoľkokrát ročne za nimi prichádzajú  zákazníci, ktorí doslova vkročili do zlých dverí. Napriek tomu si chybu nechcú priznať! „Naposledy k nám prišiel jeden pán. On chcel kúpiť bowlingovú guľu. To by bolo možno aj v poriadku. Ocitol  sa však v papiernictve. Ste mali vidieť ten výraz, keď zistil, že ju nemáme. Tváril sa veľmi nespokojne, lebo je asi štandardné predávať všade bowlingové gule,“ zdôverila sa s vtipnou príhodou sympatická majiteľka papiernictva.

„Asi najväčšia topka bola, keď sa staršia zákazníčka dožadovala v športovej predajni vreciek do vysávača. Vôbec si to nechcela nechať vysvetliť! Trvala na tom, že ich už u nás kupovala,“ dozvedáme sa zase v bratislavskom nákupnom stredisku.

2. Zjednávači

Predajcovia niekoľkokrát spomínali aj akýchsi zjednávačov. „Typy zákazníkov? Jednoznačne sem patria zákazníci, ktorí majú pocit, že sme asi niekde v Afrike. Chcú zjednávať cenu, zľavu alebo vyhľadávajú chybičky. Zisťujú či ide o posledný kus. V prípade, že je to posledný kus zaostrujú na hľadanie vád. Veľakrát  je to komické. Najviac ma však vytáča, že sa pýtajú na zľavy. Ale aké zľavy!  No povedzte mi, akú dobrú zľavu by ste dali za nákup v hodnote 5 alebo 10 eur? Ten tovar niečo stojí a v ňom sú započítané aj iné náklady, ktoré sú spojené s prevádzkou, ozrejmila nám predavačka z Nitry.

3. Rozmieňači

V tejto situácii sa ocitol asi každý z nás. V peňaženke pátrame po drobných. Miesto toho nám v rukách šuštia papierové bankovky. Čo teraz? Chceme si rozmeniť.

„Pri kase mám oznam. Stojí tam, že nerozmieňame. Napriek tomu denne napočítam desiatky ľudí, čo tento zákaz ignorujú. Veľa Slovákov nekúpi nič. Chcú si len zameniť. Zahraniční zákazníci si skoro vždy kúpia nejakú tú drobnosť,“ prezrádza asistentka z Trnavy.

4. Vyťahovači

Vedúca z Piešťan má v tom jasno. Zákazníci pri platbách v hodnote pár centov a niekoľkých eur vyťahujú s obľubou tie najvyššie bankovky. Sme malá prevádzka. Denne to narátam v priemere asi desaťkrát. Vyhádžem sa a mám problém potom sama vydávať. To skutočne nemôžu platiť menšou sumou? Skutočne nám to spôsobuje problémy.“

5. Kšeftári?

Podľa niektorých predavačov sa rozmohol trend takzvaných kšeftárov. „Každý rok sa nám opakuje rovnaký scenár. Príde k nám zákazník, že chce reklamovať vec. To oblečenie však nikdy nebolo z nášho obchodu! Nepredávame značkové veci! Ale svoje produkty si poznáme,“ dodáva zástupkyňa istej odevnej značky.

„Ako sa vraví, pre dobrotu na žobrotu. Niektorí zákazníci majú pocit, že sme asi požičovňa! Naposledy si u mňa jedna pani niekoľkokrát vymieňala  produkt z jednej kolekcie. Sú produkty, ktoré sa použitím opotrebujú, ale nemáme to ako overiť. No príde zákazník tento tovar vymeniť, s tým, že už  doma  taký má. A podľa jeho slov ho nepoužil. A my máme dilemu. Veriť či neveriť, kto chráni predajcov? To by som chcel vážne vedieť,“ povzdychol si predavač z Bratislavy.

Ak príde štvrtýkrát, žiaľ, už nevymením. To skutočne sa niekto nevie rozhodnúť? Pravda bude asi niekde inde,“ zdôveruje sa nám obchodník jednej nemenovanej špecializovanej prevádzky.

6. Ako rodina

Týchto zákazníkov predavači priam zbožňujú! A podľa oslovených prevádzok, je to vzájomné. Často sú to dlhoročné vzťahy. „Aké sú naše typy zákazníkov? U nás vládne skoro rodinná atmosféra. Sme malý obchodík. Na trhu sme však veľmi dlho… Za ten čas sme si vytvorili so zákazníkmi až nadštandardnú atmosféru. Veľakrát nás zákazníci prídu len tak pozdraviť, keď idú práve okolo,“ rozpráva nám s úsmevom majiteľ butiku zo Žiliny.

7. Mĺkvi zákazníci

Niekedy prichádzajú do predajne doslovne mĺkvi zákazníci. Nepozdravia a niekedy po otázke, čo si želajú, na mňa pozerajú divne. Ako by som spadla z Mesiaca. Najviac ma však vytočí, ak ešte z ich úst vyletí, že aj tak to nemáme! Pritom to možno aj máme. Nemuseli  si ten tovar všimnúť,“ dodá jedným dychom predavačka z Trenčína.

Prečítajte si tiež :

Denník taxikára plný smiechu i bizarností: Z týchto príbehov vybuchnete smiechom! (1.časť)

8. Štandard

Predavači si veľmi dobre rozumejú so štandardným zákazníkom. A ako sme sa ďalej dozvedeli podľa nášho malého prieskumu, týchto zákazníkov je dosť. „U nás, našťastie, máme skôr štandardného zákazníka. Poradíme, ukážeme, zabalíme. Samozrejme, sem-tam nastávajú zvláštne situácie,“  takto nám zhodnotil zákazníkov predajca biopotravín.

9. Tí, čo nevedia, ale súčasne vedia

Niekedy majú predavači dočinenia s nerozhodnými zákazníkmi. Vyberáme jednu najzaujímavejšiu odpoveď.

„Stáva sa nám, že zákazník chce nejaký konkrétny produkt. Ja mu ho ukážem a on tvrdí, že to nie je ono! Nakoniec  sa dopracujeme k úplne odlišnému tovaru! To je ešte ten lepší prípad!  Zakaždým ukážem  niekoľko druhov,  zákazník  si aj tak nevyberie. Je to ale jeho  právo.  Pamätám si však dobre tváre. Sú medzi nami aj ľudia, ktorí chcú podľa mňa zažiť len pocit obskakovania. Máme tu niekoľkých zákazníkov, čo nikdy nič nekúpili. Chodia k nám však pravidelne,“ porozprával nám svoje skúsenosti vedúci ďalšej predajne.

10. Si len predavač

„Niektorí zákazníci mi dajú pocítiť, že len predávame v obchode. Ako keby naša práca bola podradná. Je to práca ako každá iná! A verte, že pracovať s ľuďmi je náročnejšie, dodáva sympatický manažér elektra.

„Áno, stáva sa nám, že prídu paničky, ktoré veľakrát nevedia ani pomenovať či nazvať produkt  konkrétnym menom. Pozerajú sa na nás však vyslovene zhora,“ dozvedáme sa zase z inej prevádzky.

 

Pracujete v obchode? Zažili ste niečo podobné? Napíšte nám.

 

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií