fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Vysoký obsah proteínu alebo nálepka BIO. Niektoré potraviny neraz klamú obalom – na čo si treba dávať pozor?

Výrobcovia mnohých potravín „onálepkujú“ výrobky lákavo vyzerajúcimi označeniami. Často je však realita úplne iná a okrem vyššej ceny nie je v produktoch takmer žiadny rozdiel oproti ich lacnejším náprotivkom. Na čo si treba dávať pri nákupe pozor?

Mnohokrát sa stretávame v obchodoch s výrobkami s vysokým obsahom proteínu, bio jedlom či rôznymi zdravými tyčinkami. Viac ako veľké nápisy nám však neraz napovedia skôr drobné písmenká na obaloch, ktoré už nikde propagované nie sú. Aj v tomto prípade však platí, že pravda je často niekde uprostred a ak obal zavádza, nemusí to automaticky znamenať, že daná potravina je nekvalitná.

Výrobky s vysokým obsahom proteínu

Jedným z najväčších lákadiel je zrejme práve označenie produktu, že je s vysokým obsahom bielkovín. V tomto prípade však treba zvažovať dve veci. Prvou je, pokiaľ výrobca dá toto označenie na niečo, čo obsahuje množstvo bielkovín už aj v „obyčajnej“ verzii.

Ide najmä o tvarohy, cottage syry, grécke jogurty a ďalšie mliečne produkty. Tie sú skutočne bohaté na túto makroživinu. Bežne dostupná krabička tvarohu (hoci aj za 50 centov) má okolo 30 gramov bielkovín, čo je množstvo, ktoré môže pre 50 kilogramov vážiacu ženu tvoriť aj tretinu denného príjmu bielkovín. (Ideálne je konzumovať približne 1,5 až 2 gramy bielkovín na kilogram hmotnosti. Ak si chcete tieto hodnoty vypočítať presne, môžete kliknúť sem.) Preto je dôležité pri produktoch porovnávať, či ten zvyčajne drahší, ktorý má slovo proteín veľkými písmenami na obale, nemá takmer identické zloženie ako lacnejší produkt.

https://www.instagram.com/p/Bu_46_ilOgt/

Druhou skupinou sú výrobky, ktoré sa síce prezentujú ako niečo s vysokým obsahom bielkovín, ale v skutočnosti vôbec nie sú také výživné. Keď si pozriete zloženie nejednej tyčinky, kaše, dokonca polievky či zmrzliny s týmto vábivým označením, zistíte, že nie to nie je úplne pravda. Neraz je skutočný obsah bielkovín na danú porciu okolo desiatich gramov. V nutričnej tabuľke na obale sú totiž hodnoty na 100 gramov. Pri takomto množstve to môže byť napríklad 30 gramov bielkovín, no reálna veľkosť produktu môže byť tretinová. Nehovoriac o tom, že takéto množstvo by neraz zároveň malo stovky kalórií.

Proteínové tyčinky

Samostatnou kategóriou sú proteínové tyčinky. Pri nich tvoria časť práve tie, kde je, podobne ako pri vyššie zmieňovaných proteínových potravinách, reálny obsah bielkovín zanedbateľný. Ďalšou sú však výrobky, ktoré skutočne obsahujú veľké množstvo bielkovín, no na druhej strane nie sú zložením takmer o nič kvalitnejšie ako iné, omnoho lacnejšie tyčinky.

Keď sa pozriete na obsah jednej takejto pochúťky, neraz zistíte, že je plná cukru či palmového tuku. Jednoducho zložiek, ktoré by ste v naoko nutrične hodnotnejšej potravine neočakávali. Množstvo bielkovín je tiež neraz iba dôsledkom pridanej sóje do zložením „bežnej“ tyčinky. Zaujímavou zložkou je tiež množstvo vlákniny. Tá, ako je dobre známe, má blahodarné účinky na trávenie. Mnoho výrobcov sa snaží, aby ich produkt obsahoval čo najviac tejto zložky. Aj toto môže aspoň čiastočne svedčiť o kvalite produktu.

výrobky - čokoláda
foto: pixabay.com

Nálepka bio alebo eko

Nejeden spotrebiteľ si automaticky spája toto označenie s tým, že ide o niečo zdravšie či dokonca, že ak chce schudnúť, musí jesť tieto potraviny. Mnohí však zabúdajú na to, že bio je označením toho, v akých podmienkach boli potraviny vyrobené. Web biospotrebitel.sk, ktorý zastrešuje Centrum enviromentálnych aktivít, vysvetľuje, aké potraviny sa označujú ako bio či eko. Ide o také, ktoré vznikli v kontrolovanom a certifikovanom poľnohospodárstve. Nemá to teda nič spoločné s ich zložením, ale iba s procesom pestovania či chovu.

https://www.instagram.com/p/BkN0VVNBITK/

Nehovoriac o tom, že mnohí výrobcovia môžu zavádzať a nemusí byť toto označenie skutočné. Pokiaľ má výrobok označenie bio, všímajte si, či má aj známku certifikačného orgánu (SK-BIO-002 či SK-BIO-003) alebo príslušné logo bio. Neraz sa totiž stáva, že týmto označením sa hrdí aj produkt, ktorý na to nemá oprávnenie.

Tmavé verzus celozrnné pečivo

Mnoho výrobcov v snahe, aby ich produkt pôsobil zdravšie, prifarbuje pečivo na tmavo. V skutočnosti teda vôbec nemusí ísť o nutrične hodnotnejší produkt s množstvom vlákniny. Tmavé sfarbenie sa často dosahuje karamelom. Pri nákupe je teda dôležité nenechať sa oklamať označením tmavé pečivo či jeho farbou, ale presvedčiť sa o skutočnom zložení na etikete. Pokiaľ ide o nebalené výrobky, zložky bývajú spravidla uvádzané priamo na cenovke.

S podobnou situáciou sa neraz môžete stretnúť aj pri cestovinách. Aj pri nich platí, že tmavá farba nemusí automaticky znamenať, že sú vyrobené z celozrnnej múky. Opäť tak najlepšie napovie pozorné čítanie cenovky.

Falošné smoothie

Smoothie je populárnou fit potravinou. Aj pri nich však platí, že najdôležitejšie je sledovať obal a zloženie. Niektoré smoothie však okrem vyobrazeného ovocia na obale obsahujú aj množstvo jablčnej šťavy, ktorá je pomerne lacná. V horšom prípade môže byť výrobok doplnený aj o množstvo cukru.

potraviny klamú
foto: pixabay.com

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií

"