Čo znamená biely dym za lietadlom alebo prečo je letecká doprava taká neekologická
Po stránke ekológie majú z pomedzi dopravných prostriedkov lietadlá väčšinnový podiel na znečisťovaní ovzdušia.
Už vieme, že aj napriek všetkým leteckým neštestiam je práve letecká doprava na vrchole rebríčka bezpečnosti. Bohužiaľ, lietadlá sú aj na vrchole menej lichotivej štatistiky. Taký, aký je tento spôsob dopravy bezpečný, taký je zároveň neekologický.
Biela stopa na oblohe
Vždy, keď na vami zrovna prelieta lietadlo, máte možnosť vidieť sériu niekoľkých čiar, ktoré sa za ním tiahnu. V jednoduchosti by sme mohli povedať, že je to výfukový plyn, podobne ako v prípade áut. Vplyv leteckej dopravy na klimatické zmeny teda prevažne pramení z oxidu uhličitého, ktorý vzniká pri spaľovaní leteckého paliva.
Väčšina emisií je vypúšťaná v letovej výške približne 10 km a najmä oxid uhličitý (CO2) zostáva v ovzduší dlhodobo a výrazne ovplyvňuje klimatické zmeny. Ako uvádza spoločnosť Greenpeace, vďaka skleníkovému efektu sa v atmosfére zachytáva časť slnečnej energie, čo má za následok otepľovanie Zeme.
Rozdielom oproti autám je však fakt, že na trase napríklad z New Yorku do Los Angeles a spiatočne, cesta lietadlom vyprodukuje asi o 20% škodlivých plynov viac ako vaše auto vypustí do ovzdušia počas celého roka. Presne tu nastáva aj otázka, prečo pre automobilovú dopravu EU neustále sprísňuje emisné normy tak razantne a leteckou dopravou sa zaoberajú len okrajovo.
Spoločnosti sa prispôsobovať nemienia
Problém je ten, že letecké spoločnosti na rozdiel od automobilových výrobcov nie sú ani motivované tento stav zmeniť. Žiadne letisko na svete vám nezakáže pristáť pokiaľ vaše lietadlo nespĺňa určitú emisnú normu, ako je to napríklad v prípade dieselov. Ďalším faktom je, že lietanie nikdy predtým nevyužívalo tak veľký počet cestujúcich, ako je to dnes. Podľa niektorých odhadov sa na celom svete používa približne 20 000 lietadiel, ktoré ročne prepravia 3 miliárd cestujúcich. Do roku 2040 by toto číslo malo byť viac ako dvojnásobné a v prevádzke bude 50 000 lietadiel. V určitej miere tolerantnosti je za tým istotne aj ekonomická stránka veci.
Nie sú to ale len samotné lietadlá ktoré znečisťujú životné prostredie. Letiská, bez ktorých by letecká doprava pochopiteľne nemohla fungovať, sa nezaobídu bez veľkého technického zázemia. Či už sú to vozidlá na prepravu paliva, batožiny alebo autobusy, to všetko treba prirátať ku každému jednému letu. Ak by sme chceli byť úplne dôslední, tak môžeme zarátať aj zhustenú automobilovú dopravu a fakt, že pri vzlete vypustí lietadlo škodlivých látok najviac.
V budúcnosti by sa mohli objaviť aj zelenejšie varianty lietajúcich strojov. Kedy sa ich však dočkáme a kedy sa začnú bežne používať je však naozaj otázne.
Zdroj: vsm.sk nytimes.com