fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Presuňte režim tela z “ukladania tukov” na “spaľovanie tukov”. Pomôže vám týchto 5 malých zlepšení

Máte tip? napíšte nám mailom

Ak sa snažíme schudnúť bez učenia, čo je najdôležitejšou časťou nášho metabolizmu a zdravia vôbec, tak bude naozaj ťažké uvoľniť „tvrdohlavý“ tuk v tele. Nick Garcia, ktorý čítal knihy o diétach, sa dozvedel, že by sme mali znížiť množstvo kalórii, viac cvičiť, jesť bez tuku alebo si vziať najnovší doplnok podpory metabolizmu.

Naše telo je chrám a chrámy začínajú s pevnými základmi. Ak zanedbávame naše základy a snažíme sa schudnúť, náš chrám/telo sa bude rozpadať nadol (čiže budeme priberať).

Učenie ako 5 hlavných metabolických faktorov zodpovedá za našu schopnosť spaľovať tuk z tela, nám pomôže nielen zhodnotiť kvalitu našich základov, ale aj ich vybudovať od začiatku.

Náš metabolizmus je riadený 5 rovnako dôležitými časťami:

1. Pečeň – hlavný detoxikačný orgán. Pečeň je zodpovedná za ¾ tvorby hormónov štítnej žľazy.
2. Nadobličky – stresové žľazy. Regulujú steroidné hormóny (pre stratu tukov) a stresové hormóny pomáhajú vyvážiť (udržať v rovnováhe) náš metabolizmus.
3. Štítna žľaza – majster žliaz metabolizmu riadi našu telesnú teplotu, metabolické funkcie a schopnosť spaľovať tuk.
4. Svaly – len metabolicky aktívne tkanivá v tele pomáhajú spaľovať ťuk, regulujú hladinu glukózy v krvi  a podporujú zvýšený metabolizmus.
5. Telo – produkt 4 predchádzajúcich metabolických faktorov. Naše telo buď funguje optimálne, alebo je v stave choroby.

1. Ako pečeň ovplyvňuje náš metabolizmus

Naša pečeň je zodpovedná za viac ako 600 metabolických funkcií. Keď sa pečeň stáva preťaženou toxínmi, spracovaným jedlom, liekmi, alkoholom, cukrom, stresovým režimom, atď… prechádza do režimu prežitia.

Mali by sme chcieť našu pečeň v prosperujúcom režime, kde sa filtrujú environmentálne toxíny, nadmerné stresové hormóny, pomáha vstrebávať živiny a minerály, asistuje pri trávení a reguluje hladinu cukru v krvi. Ďalej pomáha spracovať naše makroživiny (tuky, sacharidy, bielkoviny) efektívne a kontroluje viac ako 70% z funkcie štítnej žľazy, ktorá nám pomôže udržať zvýšenú telesnú teplotu a metabolizmus.

Keď sa naša pečeň dostáva z režimu prosperujúceho do režimu prežitia, čoskoro budú nasledovať metabolické problémy, napr.:
•    priberanie na bokoch a stehnách
•    nadúvanie brucha
•    kožné problémy, depresia, náladovosť
•    nízka energia, nestabilný cukor v krvi, poruchy spánku
•    neschopnosť schudnúť alebo udržať zvýšený metabolizmus

Ak si chceme zabezpečiť zdravý metabolizmus a zvýšenie spaľovania tukov, budeme sa musieť zaviazať k podpore svojej pečene po celý zvyšok svojho života. Zaviazať sa k eliminácii top zápalových potravín, spracovaných potravín, povzbudzujúcich prostriedkoch (napr. energetické nápoje) a i.

Obloha je limitom pre naše zdravie, stratu tukov a metabolické výsledky.

Pokračovanie na ďalšej strane

2. Ako ovplyvňujú nadobličky náš metabolizmus

Nadobličky hrajú dôležitú úlohu v udržaní zdravého metabolizmu. Vylučovanie a regulácia hormónov nadobličiek nám môže pomôcť udržať hormóny v prospech vysokého metabolizmu alebo to môže mať opačný efekt.

Prečítajte si tiež:
Zdravé nechty bez lámania sa môžu stať skutočnosťou! Pomôže vám tento prírodný liek

Naše zvyky, výber potravín, cvičenie  a životný štýl určujú ako sa budú naše nadobličky správať. Kortizol upravuje glukózu, tuk a bielkoviny a pomáha udržiavať metabolizmus v kontrole. Kortizol je dôležitý pri regulácii krvného tlaku. Taktiež zohráva úlohu pri regulácii zápalu.

Katecholamíny (látky produkované v dreni nadobličiek), napr. adrenalín  spôsobujú „boj alebo útek“. Taktiež pomáhajú mobilizovať zdroje energie, keďže je energia potrebná v zvládaní stresových situácii.

Čo môže spôsobiť nefunkčné nadobličky? Bohužiaľ, veľa vecí: duševný/emocionálny stres, citlivosť na potraviny, nerovnováha hladiny cukru v krvi, infekcie (parazity, bakteriálne), nadmerné cvičenie… v podstate, čokoľvek čo je vnímané ako stres pre náš organizmus.

Ak sa bojíme o nadobličky, prvou vecou, ktorú musíme urobiť, je odstrániť alebo obrátiť sa na zdroj stresu. To môže znamenať odstránenie citlivosti na potravu založený na infekcii, riešenie duševného/emocionálneho stresu alebo to môže byť negatívny vplyv nadobličiek fyziológie.

3. Ako štítna žľaza ovplyvňuje náš metabolizmus

Ako si možno pamätáme zo školy, štítna žľaza je „majstrom žliaz metabolizmu“. Hormóny štítnej žľazy pôsobia takmer na každý druh buniek v tele a vedú k zvýšeniu bunkovej činnosti alebo metabolizmu. Ak je príliš veľa, alebo príliš málo hormónov štítnej žľazy, metabolizmus celého tela je ovplyvnený.

Keďže hormóny štítnej žľazy T3 a T4 ovládajú bunkový metabolizmus celého tela, ak ich tam nie je z nejakého dôvodu dosť, spomaľuje to ich metabolické funkcie a telo sa stáva oslabené.

Keďže štítna žľaza reguluje metabolizmus, je tam silná korelácia medzi ochoreniami štítnej žľazy a hmotnosťou. Naberanie hmotnosti je vážnejšie u ľudí s hypotyreózou  (nedostatok hormónov štítnej žľazy) vďaka nadmernému hromadeniu soli a vody, chudnutie je bežné u ľudí, ktorí majú hypertyreózu (nadmerná produkcia hormónov štítnej žľazy).

Aj keď sa zdá, že hormóny štítnej žľazy môžu byť jednoduchým liekom pre kontrolu telesnej hmotnosti, používanie hormónov môže tiež spôsobiť stratu svalovej bielkoviny, čo by malo negatívny vplyv  na celkové zdravie človeka.

Tu je postup, ako sa venovať  nízkej hodnote štítnej žľazy:
•    Liečiť základné príznaky – identifikovať a liečiť základné príznaky hypotyreózy ako potravinové alergie, alergie na ťažké kovy, nutričný nedostatok a stres.
•    Optimalizácia výživy – Podpora našej štítnej žľazy s optimálnou výživou, vrátane potravín obsahujúcich jód, nasýtené tuky zinok, omega-3 mastné kyseliny, selén a ďalšie.
•    Minimalizovať stres – Odstrániť vyčerpanie nadobličiek  a minimalizovať stres zapojením sa do komplexného stresového manažérskeho projektu.
•    Cvičenie – Zapojiť sa do simulačných cvičení posilňujúcich funkciu štítnej žľazy.

Pokračovanie na ďalšej strane

4. Ako ovplyvňujú svaly náš metabolizmus

Biedne svaly určite nevyzerajú dobre, ale sú dôležité pre celkovú pohodu a naše metabolické zdravie. S pomocou štítnej žľazy, svalové tkanivo diktuje normu nášho metabolizmu. Sval je len metabolicky aktívne tkanivo, my musíme spáliť prebytočný tuk v tele.

Prečítajte si tiež:
5 tipov, ako na bolesť hlavy bez liekov: Pomôže masáž aj uviazaná šatka!

Inými slovami, čím viac svalov máme, tým viac kalórii naše telo spáli a potrebujeme menej kalórii  na udržanie svojej hmotnosti. Pretože väčšina receptorov inzulínu je prítomná v našom svalovom tkanive, čím menej svalov máme, tým viac „odolný voči inzulínu“ sa staneme.

Čo sa stane, keď máme svalovú rezistenciu? Stane sa jedna z troch vecí, keď budeme jesť cukor a máme svalovú rezistenciu:

• Ideálny scenár: Glukóza sa používa ako palivo, ktoré pomáha budovať svalovú hmotu a zvyšuje náš metabolizmus. V tomto scenári, glukóza, náš primárny zdroj energie sa používa na pomoc spáliť kalórie efektívne a nakoniec, spaľovať tuk.

• Dobrý scenár: Glukóza sa ukladá vo forme glykogénu v pečeni alebo svaloch na neskoršie použitie ako palivo. V tomto scenári, naša šťastná pečeň  udržiava glukózu na ďalšie použitie (napr. cvičenie alebo chýbajúce jedlo , kvôli poslednej minúte schôdze).

• Zlý scenár: Ak sú naše glykogénové zásoby plné, naše jedlo je nesprávne vyvážené, naša svalová hmota je nízka a náš príjem sacharidov je vysoký, glukóza je uložená ako tuk. V toto scenári, príliš veľa glukózy sa vznáša v krvi a nemá kde ísť.
Výsledkom zlého scenára je viac inzulínu, necháme našu pečeň stresovať a náš brušný tuk bude viac neprekonateľný ako predtým.

5. Ako ovplyvňuje telo náš metabolizmus

Keď príde na náš metabolizmus (a stratu tukov), existujú 2 druhy tiel:
• telo spaľujúce tuk
• telo ukladajúce tuk

Znie to oveľa jednoduchšie, ale keď začneme skúmať, aké sú naše metabolické funkcie vo vzťahu k našim schopnostiam spaľovať tuk, to je to, s čím sme odišli.

Sú naše návyky, cvičenie, jedlo a životný štýl podporujúce metabolizmus, ktoré nám pomôžu spaľovať tuk alebo ukladať tuk?

Tu je 7 rozdielov medzi 2 telesnými typmi:

Ako môžeme vidieť, všetkých 7 rozdielov možno vysledovať späť  do 5 metabolických faktorov popísaných v tomto článku.

Náš metabolizmus je zodpovedný za to, ktorý typ tela máme a my sme zodpovední za kolísavý metabolizmus v oboch smeroch.

Teraz všetko, čo zostalo, je na identifikovanie primárnych oblastí metabolického stresu…
• jeme príliš veľa spracovaných potravín na obed, ktoré preťažujú našu pečeň, ktorá bráni našej štítnej žľaze?
• spoliehame sa na kofeín alebo energetické nápoje pre zvýšenie energie, čo unavuje naše nadobličky, spôsobujú vysokú hladinu stresových hormónov (napr. kortizol)
• potrebujeme zvýšiť množstvo bielkovín v našej strave? Tuku alebo sacharidov?
• potrebujeme vystrihnúť dlhé záchvaty  kardia a pridať v kratšom prasknutí metabolické cvičenia?

To sú len niektoré otázky, nechané pre nás na začatie a určenie primárnych oblastí zníženia návykov metabolizmu.

Foto: Pexels
Zdroj: theheartysoul.com

Máte tip? napíšte nám mailom

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií