fbpx
Ako si zlepšiť náladu, keď ste mali zlý deň?

Ako si zlepšiť náladu, keď ste mali zlý deň?

Každodenné 10-minútové cvičenie môže zlepšiť náladu a nuda pomôže nájsť riešenia na vaše problémy.

Aj keď vám možno nebola diagnostikovaná žiadna psychická choroba, každodenný stres vás môže ľahko obrať o radosť zo života a aj o vašu pohodu.

Existuje viacero dôkazov založených na určitých postupoch, ktoré vám môžu pomôcť dostať sa z tejto každodennej rutiny. Vedecká oblasť nazývaná pozitívna psychológia“ má už 20 rokov a za ten čas vytvorila nespočetné množstvo techník, ktoré vás nakopnú.

Zdroj: pexels.com/i love simple beyond

Stačí 10 minút denne

Sandi Mann, lektorka na University of Central Lancashire, nám ponúka riešenie založené na jej osobných skúsenostiach klinickej psychologičky. Prichádza s návrhom, ktorý by mohol pomôcť zlepšiť náladu. Ako už načrtla vo svojej knihe Ten Minutes to Happiness, jej program má formu denníka, ktorý sa skladá zo 6 otázok:

1. Aké zážitky – môžu byť akokoľvek všedné – vám urobili radosť?
2. Akú pochvalu či pozitívnu spätnú väzbu ste od niekoho dostali?
3. Aké momenty vám dali pocit číreho šťastia?
4. Čo sa vám podarilo dosiahnuť? (aj úplná maličkosť)
5. Čo vás urobilo vďačnými?
6. Ako ste ukázali svoju láskavosť?

Zdroj: unsplash.com/Cathryn Lavery

Ako to funguje?

Veľká časť samotného programu bola založená na množstve vedeckých výskumov, ukazujúcich, že stačí len chvíľa na to, aby ste prehodnotili svoj deň. Týmto spôsobom sa môže zásadne zmeniť vaše zmýšľanie a pomôže vám nájsť viac šťastia v živote.

Keď sme už na dne, je ľahké prehliadnuť všetko dobré, čo nás stretlo. A vďaka tomu, že si budete písať tento denník, sa to pozitívne dostane viac do vašej pozornosti.

Mann zdôrazňuje, že benefity neprichádzajú len hneď po tom, čo zapíšete všetky odpovede. Opätovné čítanie predošlých záznamov vám môže pomôcť vyrovnať sa s ťažkým situáciami aj do budúcna. Vďaka našej asociatívnej pamäti, pochmúrna nálada spôsobená zlou udalosťou môže viesť k prednostnému zapamätaniu si aj iných zdrojov stresu a k pocitu nešťastia.

Kedykoľvek sa niečo také stane, listovanie vo vašom diári môže pomôcť dostať sa z tohto depresívneho kolotoča a zlepšiť náladu.

Pomoc druhým nás robí šťastnejšími

Šiesty bod je postavený na nedávnych výskumoch láskavosti.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Tajomstvo multitaskingu žien odhalené! Prečo s ním majú muži problém?

Rôzne štúdie zistili, že nesebecké činy nepomáhajú len ľuďom okolo nás, ale aj nám samotným. Napríklad minúť pár drobných na pomoc cudzincovi vás urobí šťastnejšími, než keby ste tie peniaze minuli na seba. Toto zistenie bolo overené vo viac ako 130 krajinách sveta.

Sústredenie sa na tieto maličkosti by vám malo zabezpečiť tie najpozitívnejšie pocity a rovnako vás podporiť v hľadaní nových príležitostí.

10-minútové opätovné nahliadnutie do vášho dňa, samozrejme, ešte neurobí zázraky. Psychologička taktiež zdôrazňuje, že ktokoľvek, kto má podozrenie, že by mohol trpieť depresiou, by mal navštíviť svojho lekára pre profesionálnu starostlivosť. Ale pre tých, ktorí sa vo všeobecnosti necítia dobre a sú vystresovaní bez klinických symptómov, môže byť toto cvičenie vhodné, zlepšiť náladu a pomôcť dostať sa opäť na správnu cestu.

Zdroj: unsplash.com/Kat Yukawa

Aj nuda pomáha

Ak vám príde prístup lektorky Mann zaujímavý, mohol by sa vám páčiť aj jej prekvapivý výskum nudy. V sérii experimentov zistila, že krátke úseky nudy môžu mať veľké výhody.

Skupina študentov, ktorá bola požiadaná o kopírovanie telefónneho zoznamu, prišla s kreatívnejšími riešeniami ako skupina, ktorá bola plne zamestnaná. Sandi vysvetľuje, že nudná aktivita povzbudzovala študentov k premýšľaniu a snívaniu s otvorenými očami, čo ich viedlo k flexibilnejšiemu mysleniu v kreatívnych úlohách.

„Ak sa ocitnete v situácii, kedy sa vyskytne problém, s ktorým neviete, ako ďalej, jednoducho si urobte krátku pauzu a nuďte sa. Možno sa kreatívne riešenie skrátka objaví vo vašej mysli,” povedala Mann pre BBC Reel. Dnes je obzvlášť dôležité nájsť si čas na niečo také, keď sociálne média sú jediné, čo nám behá po rozume. „Jednou zmenou, ktorú by sme mali privítať v našom živote, je práve užívanie si nudy,” dodala.

Časom možno zistíte, že vaša tolerancia sa zvýšila, a tak dlhé čakanie v radoch už pre vás nebude taký veľký problém, skôr príležitosť pre upokojenie a uvažovanie. Paradoxne najlepším spôsobom, ako sa popasovať s nudou, je vpustiť ju ešte viac do našich životov.

Zdroj: bbc.com

Google+ Linkedin

Možnosti sú vzrušujúce a nekonečné, kdežto realita je už finálna. Preto ma zrejme nájdete niekde s nosom strčeným v knihách alebo so slúchadlami neprítomne hľadieť okolo seba. Milujem žiť tisíce životov v tisíckach príbehov. Som človek plný paradoxov, ktorý hovorí sarkazmom. Zbožňujem japonskú kultúru, anime a mangu, rada zabíjam čas počítačovými hrami a píšem o všetkom, čo ma zaujme. Práve vďaka písaniu si dokážem nájsť trochu pokoja na duši v tomto chaotickom svete a som rada, keď dokážem v ľuďoch vzbudiť rovnaké pocity.