fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Viete, ako postupovať pri nehode? Nesprávnym konaním si môžete narobiť veľké problémy

valtercirillo / Pixabay

Prax ukazuje, že väčšina vodičov nevie, ako pri dopravnej nehode postupovať. Následne tak vznikajú rôzne komplikácie. Správnym postupom sa im však dá vyhnúť.

Polícia ročne vyšetrí vyše 10 000 dopravných nehôd. Do tohoto čísla nie sú započítané menšie nehody, ku ktorým nie je polícia privolaná. Ak si myslíte, že účastníkom nehody môže byť iba neskúsený vodič, mýlite sa. Účastníkom nehody môžete byť aj ako chodec či cyklista a nie vždy sú za tým slabé skúsenosti.

Ako postupovať pri nehode? Aký je správny postup, ktorého sa musíme držať? To si povieme v nasledujúcich riadkoch.

Zapnúť výstražné svetlá

Ak nastane situácia, že ste do niekoho nabúrali, poprípade niekto nabúral do vás, prvé, čo by ste mali urobiť, je vypnúť motor a rozsvietiť výstražné svetlá. Nezapínajte ich iba v prípade, že cítite unikajúci benzín alebo naftu. Hneď potom sa pozrite, či sú vaši spolucestujúci v poriadku, oblečte si reflexné vesty a opustite vozidlo. Spolucestujúcich nasmerujte mimo vozovku do bezpečia, ideálne za zvodidlá. 

tookapic / Pixabay

Ak cítite benzín, volajte hasičov

Ak cítite alebo dokonca vidíte unikajúcu pohonnú hmotu, rovno volajte hasičov. Ak auto dokonca horí alebo tlie, vyžeňte všetkých ďaleko od neho, zranených vytiahnite von. V tomto prípade totiž pravidlo, že so zraneným sa nemá hýbať, neplatí. Prvoradé je dostať ich do bezpečia.

vainodesositis / Pixabay

Označte miesto trojuholníkom

Trojuholník s reflexnými prvkami by mal byť súčasťou každého vozidla.  V autoškole sme sa učili, že má stáť aspoň 50 metrov od miesta nehody, na diaľnici dokonca 100 metrov. Vždy ale premýšľajte o tom, čo a prečo robíte. Zmysel trojuholníka spočíva v tom, aby varoval ostatných vodičov. Nemá cenu dodržiavať predpis za každú cenu, keď sa napríklad nehoda stane 40 metrov od križovatky, kde sa cesty v tvare „V” zlievajú do miesta nehody. Trojuholník umiesňujte vždy tak ,aby to dávalo zmylel a nemusíte sa báť, že by vás privolaná policajná hliadka za toto konanie trestala.

Rico_Loeb / Pixabay

Kedy treba volať políciu?

Pre rozbitú smerovku políciu volať nemusíte. Stačí vyplniť formulár Správa o nehode, ktorý by ste (povinne) mali mať niekde v aute. Nezabudnite ani na fotografie, ktoré dobre zdokumentujú, čo sa stalo. Vytočiť číslo 158 je nutné len v prípade, že sú na mieste zranení, váš odhad škody prevyšuje 3 990 eur, nie ste s druhým účastníkom nehody zajedno v tom, kto ju zavinil, prípadne vinník z miesta ušiel, alebo ak nie ste schopní obnoviť plynulosť premávky.

Posledným prípadom, kedy sa privolaniu polície nevyhnete, je poškodenie majetku niekoho tretieho. Napríklad, ak si zrážku dvoch vozidiel odnieslo aj iné zaparkované auto.

aitoff / Pixabay

Neposkytnutie prvej pomoci je trestný čin

Zistiť, či sú na mieste zranení, musí byť uprednostnené pred takmer všetkými úkonmi. Ak zistíte, že áno, začnite telefonátom na záchranku a až potom sa pokúste o prvú pomoc. Buďte pri plnení tejto povinnosti dôslední, jej neposkytnutie je trestný čin. Správny telefonát by mal vyzerať približne takto:

  • Predstavte sa a povedzte, odkiaľ voláte – ideálne je vedieť číslo cesty, smer, v ktorom idete, a kilometer. Stačí aspoň posledná odbočka, dedina, križovatka alebo typická budova (napríklad „pri kostole v Osade“).
  • Opíšte, čo sa stalo, a ak je to potrebné, poskytnite zraneným prvú pomoc v súlade s radami operátora záchranky.
  • Čakajte na príjazd sanitky a hlavne zostaňte na príjme! Je možné, že vám budú z dispečingu volať späť.

Najlepšie sa je nehode samozrejme vyhnúť úplne, no nie vždy to musí byť vaša vina, a to už bohužiaľ neovplyvníte. Istotne sa ale treba vyhnúť zbrklému konaniu a nebodaj z miesta nehody ujsť. Toto konanie vám celú situáciu ešte len zhorší a nie vždy je dôvod na paniku.

Čo najviac kilometrov bez nehody vám praje celý tím magazínu Klocher!

Zdroj: radsoferujem.sk

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií