fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Doba postpandemická: Ako koronavírus ovplyvní osud médií?

Môže byť osud médií a koniec krehkého mediálneho ekosystému spečatený prebiehajúcou pandémiou?

Máte tip? napíšte nám mailom

V roku 2009, keď sa hospodárstvo snažilo zotaviť z veľkej recesie, vedúci predstavitelia New York Times sa ocitli v ráznej internej diskusii. Rozhodovali sa, či by ich obsah mal byť sprístupnený iba platiacim čitateľom. Nebolo jasné, či sú ľudia ochotní za správy platiť. Implementáciou kroku by sa mohli noviny stretnúť s odchodom digitálneho publika. Príjmy z online i tlačenej reklamy prudko klesali a osud médií, ako New York Times tkvel v nových zdrojoch príjmu. Vedenie si požičalo 250 miliónov dolárov od mexického oligarchu Carlosa Slima a orezalo veľkosť redakcie.

O dva roky bolo zavedené obmedzenie pre čitateľov. Dvadsať článkov mesačne bolo bezplatných a ďalšie si čitateľ pozrel až po zakúpení predplatného. Predstavenstvo to vysvetlilo tým, že „uvažujú o dlhodobej budúcnosti novín.“ Hazard sa tentokrát vyplatil. Redakcia má dnes 5 miliónov predplatiteľov a v redakcii sa pohybuje viac ako 1 700 novinárov. To je najväčší počet v histórii.

Osud médií v rukách čitateľov

Posun k predplatnému bol podľa lídrov New York Times prínosom pre kvalitnú žurnalistiku. Našli si udržateľný spôsob, ako podporiť svoju žurnalistiku prostredníctvom čitateľov namiesto inzerentov. Redakcie, ktoré nenašli vhodnejší obchodný model po krízovom období, boli nútené zatvoriť, iné obmedziť štáby a ambície. Dnešné ekonomické zastavenie spôsobené šírením COVID-19 sľubuje, že opäť raz dôjde k zníženiu príjmov z reklamy. Tento aspekt tak môže zničiť množstvo digitálnych spravodajských kanálov a miestnych novín.

Prečítajte si tiež:
MIMORIADNE: Počet ľudí nakazených koronavírusom stúpol na 58

Je ľahké podceniť informačnú nerovnováhu v spoločnosti. Nakoniec informácie neboli nikdy dostupnejšie. Niekoľko stlačení klávesnice vo vyhľadávači nás spojí s neobmedzeným digitálnym obsahom. Bývalý šéfredaktor The Guardian, Alan Rusbridger, s poplatkami za prístup k správam nesúhlasí. Hovorí, že „najlepšie informácie sa obmedzia na tých, ktorí za ne môžu platiť, kým ostatní sa budú živiť odpadom.“ Otáznik visí aj nad našimi končinami. Či najhlučnejšie plátky prosiace o pomoc u nás, ktoré zároveň sympatizujú s určitým politickým spektrom a takisto si neváhajú vziať peniaze na chod od miestnych oligarchov, sú skutočne „kvalitnou žurnalistikou“, akou sa tvária byť. Alebo sú len „hlasnou trúbou“ ruky, ktorá ich kŕmi?

Rozsiahle ekonomické odstavenie kvôli šíreniu koronavírusu spôsobí vyschnutie mnohých prameňov a príjmov. Napríklad v internom oznámení pre zamestnancov spoločnosti BuzzFeed oznámil Jonah Peretti, spoluzakladateľ a CEO, zníženie platov v rozmedzí 10 – 25 %. A rozhodne BuzzFeed nebude jediný, ktorý utiahne opasok. Vplyv krízy na globálnu ekonomiku určite spôsobí, že firmy a redakcie prídu o peniaze, aj keď podniknú agresívne kroky na kontrolu nákladov.

Prečítajte si tiež:
Z ochorenia COVID-19 sa doteraz na Slovensku vyliečilo 107 ľudí

V nasledujúcich týždňoch a mesiacoch bude pandémia COVID-19 pokračovať na deštruktívnej ceste k zmene štátov. Choroba odhalila krehkosť jednotlivých systémov zdravotnej starostlivosti. To isté urobí aj s ostatnými sektormi a osud médií a ich obchodných modelov v budúcnosti je otázny.

Máte tip? napíšte nám mailom
Zdroj The New York Times New Yorker Salt Lake Tribune

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií