Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Duel čistá voda vs. športové nápoje: Kedy ich potrebujeme?

Športové nápoje ako Gatorade alebo Powerade bývajú synonymami hydratácie. Ich známe logá sú takmer na všetkých známych štadiónoch, športových dresoch a v obchodoch.

Pokračovanie pod reklamou

Obe značky sponzorujú desiatky slávnych športovcov a fitness influencerov. Vďaka všetkej medializácii a komerčnej dostupnosti sú pestrofarebné vody často považované za magické nápoje, o ktorých sa predpokladá, že po intenzívnom tréningu urýchlia hydratáciu a zlepšia celkovú kondíciu a zdravie. Kým veľa ľudí i odborníkov považuje tieto tekutiny za zdravý doplnok pre každého, kto cvičí, rovnako mnohí povedia, aby ste sa radšej držali čistej vody.

Tu je potrebné pamätať na to, že vodu potrebujete vždy, zatiaľ čo športový nápoj niekedy. V dospelosti vaše telo tvorí zhruba 50%-60% vody, ktorú neustále strácame vylučovaním, dýchaním a odparovaním. Preto treba dopĺňať tieto straty po celý deň, aby ste netrpeli následkami dehydratácie. Športový nápoj však potrebujete iba vtedy, keď prichádzate o značné zásoby minerálov.

Čo obsahujú športové nápoje?

Športové nápoje sú v podstate obohatená a ochutená voda. Hlavnými zložkami (okrem vody) vo väčšine sú elektrolyty a uhľohydráty, hoci niektoré obsahujú ďalšie prísady. Tu je pohľad na niektoré bežné zložky a ich účel:

Elektrolyty: sodík, draslík, vápnik, horčík, fosfor a hydrogénuhličitany sa nachádzajú prirodzene vo vašom tele. Športové nápoje ich obsahujú pre doplnenie strateného. Nie sú však vo všetkých!

Iné vitamíny a minerály: niektoré spoločnosti pridávajú do produktov ďalšie živiny, napr. vitamín B, aby vynikli na trhu a ponúkli ďalšie potenciálne výhody.

Cukor: športové nápoje zahŕňajú cukor, ktorý uspokojí okamžité energetické potreby tela počas a po cvičení.

Aminokyseliny: stavebné kamene bielkovín môžu pomôcť svalom zotaviť sa a regenerovať rýchlejšie po námahe.

Kofeín: niektoré športové nápoje vám s ním dodajú viac energie na cvičenie. Kofeín je známy tým, že zvyšuje výkon, keď sa užíva pred a počas cvičenia.

Sú športové nápoje dobré práve pre vás?

Či je to tak, závisí do veľkej miery od dvoch faktorov: presná značka a druh nápoja, ktorý konzumujete a vaše individuálne stravovacie potreby. Pre bežnú populáciu sa neodporúča konzumovať nápoje sladené cukrom. V skutočnosti sa uvádzajú ako hlavný zdroj cukru, ktorý výrazne prispieva k vysokej miere obezity. Pitie nápojov sladených cukrom, vrátane športových nápojov, môže časom viesť k nadmernému príjmu kalórií a zvyšovaniu hmotnosti. Aby sa tento problém vyriešil, mnoho korporácií vyvinulo športové nápoje s nízkym alebo nulovým obsahom kalórií a poskytlo chuť pomocou umelých sladidiel.

Tieto špeciálne nápoje obsahujú aj ďalšie zložky, ktorých sa istí spotrebitelia obávajú, napr. farbivá a potravinárske aditíva. Powerade Fruit Punch obsahuje tzv. glycerínové estery drevnej živice, ktoré sa používajú na úpravu hmotnosti nápojov. Aj keď americká FDA schválila zložku ako bezpečnú prídavnú látku, niektorí ľudia sa jej budú chcieť vyhnúť. Záver je, že voda zostáva najlogickejší spôsob hydratácie, ak nie ste aktívni, ale pitie správne zloženého športového nápoja umožňuje lepší výkon.

Pokračovanie pod reklamou

Bežné športové nápoje alebo bez kalórií?

Opäť sú tu faktory pre zváženie. Športové nápoje majú obvykle vysoký obsah cukru a sú vhodné pre športovca, ktorý vykonáva množstvo intenzívneho tréningu, snaží sa získať svalovú hmotu a spotrebuje viac kalórií, cvičí vo veľmi horúcom prostredí alebo mu alternatívy cukru zhoršujú trávenie. Typické športové nápoje obsahujú viac cukru ako väčšina ľudí spotrebuje pri jednom sedení alebo dokonca v jeden deň. Preto znovu platí, že ich konzumácia sa všeobecne neodporúča pre každého. A tí, ktorí sú menej aktívni, môžu byť obzvlášť citliví na účinky nadmerného príjmu cukru.

Športové nápoje s nízkym alebo nulovým obsahom kalórií sú vhodné pre tých, ktorí uprednostňujú elektrolyty pred cukrami, snažia sa schudnúť alebo chcú špeciálny nápoj, avšak nevykonávajú intenzívne cvičenie alebo cvičenie dlhšie ako jednu hodinu. Výskum alternatívnych sladidiel je zatiaľ nepresvedčivý, ale prebieha. Nízkokalorické sladidlá (maltitol, xylitol, sorbitol, erythritol, aspartám, sacharín, sukralóza) môžu pomôcť pri redukcii hmotnosti, ale možné dlhodobé následky za to nemusia stáť. Niektoré výskumy paradoxne ukazujú, že umelé sladidlá dokážu sabotovať trvalé úsilie o chudnutie. Je tiež známe, že niektoré prispievajú k tráviacim problémom, ako nadúvanie a hnačka, hoci nie u všetkých.

Existujú aj iné, nefyziologické dôvody, prečo môžu byť športové nápoje prospešné. Spravidla totiž bývajú chutnejšie ako čistá voda a môžu pomôcť človeku k dostatočnej hydratácii.

Prečítajte si tiež:

https://klocher.sk/aktualne-davajte-si-pozor-slovensko-dnes-moze-zasiahnut-orkan/

reklama

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií