fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Korupcia v STK biznise: Pokus o jej odstránenie zlyhal, tvrdí prieskum

Vodiči, ktorí sa aj tento rok spoliehajú na obídenie pravidiel pri pravidelnej STK kontrole auta, budú z tejto správy sklamaní. Majitelia staníc technickej kontroly sú totiž dobre poučení o tom, ako sa vyhnúť korupcii v biznise. Tomu však nezodpovedá nedávny prieskum, ktorý dokázal, že až 14 percent zamestnancov staníc stále vyhovie zákazníkovi za nejaký úplatok.

Máte tip? napíšte nám mailom

Prieskum spoločnosti TÜV SÜD Slovakia dokázal, že aj napriek predpisom o zrušení korupcie pri pravidelných kontrolách motorových vozidiel STK, podplácanie zamestnancov nezmizlo. Podľa prieskumu sa s korupčným správaním zamestnancov STK stretáva 14 percent Slovákov. Dobrou správou je, že až 80 percent majiteľov vozidiel prezradilo, že korupciu v staniciach už nezaznamenalo.

„Proti korupcii na staniciach STK pred dvomi rokmi začalo bojovať aj ministerstvo dopravy. Majitelia STK staníc dostali povinnosť zaviesť protikorupčný systém, uviedol riaditeľ spoločnosti Martin Tichý. Vyplynulo to z novely zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Tie stanice, ktoré získali licenciu ešte pred novelou zákona liberalizujúceho trh s STK, ktorých je väčšina, majú čas získať protikorupčný certifikát do 21. mája 2021.

Korupcia v staniciach STK nezmizla

Spoločnosť sa zamerala aj na percentuálne vyjadrenie korupcie v rámci jednotlivých krajov Slovenska. Najčastejšie sa služby za úplatok objavovali v Prešovskom a Trnavskom kraji, kde to potvrdilo viac ako 17 percent respondentov. Korupciu v staniciach technickej kontroly najmenej evidujú obyvatelia Nitrianskeho kraja s 9,1 percentami a Bratislavského kraja s 10,6 percentami.

Prečítajte si tiež:
MZ SR: Na Slovensku platí zákaz vývozu liekov pre ľudí do zahraničia (2)

Muži sa údajne častejšie stávajú obeťami uplácania počas kontroly STK. Až 15 percent z nich bolo svedkami situácia, kedy si od nich zamestnanec stanice pýtal peňažný úplatok za lepšie výsledky služby. U žien prieskum zaznamenal iba 10 percent. Vo veku majiteľov vozidiel nie sú značné rozdiely. Vodiči do 49 rokov sa pohybujú na úrovni 15 percent, mladší vodiči zaznamenali úroveň asi 12 percent.

Korupcia sa najviac prejavuje vo vzdelaní vodičov. Najmenej ju vnímajú vodiči so stredoškolským vzdelaním s maturitou. Uvedomuje si ju iba 9,9 percent respondentov. Naopak, až 16,4 percent vodičov-vysokoškolákov zaznamenala podplácanie v staniciach.

Korupcia v STK biznise: Pokus o jej odstránenie zlyhal, tvrdí prieskum
zdroj: Pexels

Vodiči sú vynaliezaví

Problém je, že mnoho vodičov sa snaží obísť pravidlá tým, že zájde za známym. V pätine prípadov Slováci vyberajú stanice STK podľa toho, či tam niekoho poznajú. Na túto skutočnosť sa viac spoliehajú ženy, 22,6 percent, než muži, 16,8 percent. Túto možnosť najviac preferujú obyvatelia Nitrianskeho kraj, 28,8 percent a najmenej Žilinského, 13,2 percent, a Trnavského kraja, 13,5 percent.

Prečítajte si tiež:
PODCAST: Štefan Farkaš z HAKA prezradil, ktoré značky áut sú na Slovensku najkradnutejšie

Niektorí vodiči v prieskume priznali, že idú do tých staníc STK, kde sú si istí, že prejdú. Spoliehajú sa na to najmä vodiči mladší ako 33 rokov. Zaujímavé je, že v Prešovskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji nikto s respondentov takúto možnosť nespomenul. Korupcia v týchto krajoch bola aj v minulých rokoch značne nižšie. Prieskum, ktorého sa zúčastnilo 1000 respondentov, sa uskutočnil vo februári tohto roku. 

Máte tip? napíšte nám mailom
Zdroj TASR

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií