Minister Gröhling: Koronakríza zmení slovenské školstvo natrvalo
Podľa slovenského ministra školstva, vedy, výskumu a športu Branislava Gröhlinga by koronakríza mohla zmeniť slovenské školstvo trvalejšie. V relácii RTVS Sobotné dialógy povedal, že niektoré opatrenia, ktoré už priniesli, by mohli byť dlhodobejšie. Konkrétne spomenul napríklad možnosť slovného hodnotenia žiakov.
Minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling potvrdil, že počas budúceho týždňa predstavia usmernenie týkajúce sa redukcie učiva do konca školského roka. „Momentálne budeme vymedzovať hlavné vzdelávacie oblasti, kde by mali byť v prvom rade jazyk, komunikácia, matematika, človek a spoločnosť a človek a príroda. Na druhej strane to budú doplnkové vzdelávacie aktivity,“ uviedol minister Gröhling.
Zároveň odporučil kombinácie predmetov pre mladších aj starších žiakov. Prvé štyri ročníky základných škôl by počas jedného dňa mali kombinovať dve hlavné vzdelávacie oblasti. V prípade vyšších ročníkov by to mala byť len jedna oblasť.
Podľa Petráka žiaci strácajú motiváciu
Minister Gröhling sa vyjadril aj k rozhodnutiu, že žiaci nemusia byť v tomto období známkovaní. Podľa jeho slov ide o reakciu na aktuálnu situáciu. Podpredseda Výboru Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Ľubomír Petrák skonštatoval, že je to pre žiakov čiastočná strata motivácie. „Na druhej strane si myslím, že to nie je ani celkom správne. Za správne by som považoval, keby to bolo kombinované hodnotenie, napríklad percentuálneho hodnotenia zvládnutia látky so slovným hodnotením nedostatkov,“ objasnil Petrák. Minister Gröhling sa domnieva, že najlepšie by bolo, keby koncoročné hodnotenie bolo kombinované.
Minister Gröhling chce chrániť bezpečnosť žiakov
Podľa Petráka mal byť potenciálne zachovaný nejaký styk žiaka so školou. Poznamenal, že to tak funguje v niektorých krajinách a deti chodia do školy len na niekoľko hodín týždenne. „Budem v prvom rade chrániť bezpečnosť každého jedného žiaka, učiteľa, ale aj rodičov,“ prehlásil minister Gröhling. Petrák však tvrdí, že niektoré opatrenia sú „až prehnané“.
Minister školstva napokon potvrdil, že celé vzdelávanie sa nedá nahradiť len digitálnym vzdelávaním. „To sa jednoducho nedá. Fyzický kontakt žiaka a učiteľa potrebujeme,“ uviedol Gröhling v diskusnej relácii RTVs. Zároveň prezradil, že mnoho zmien v školstve sa dá urobiť aj bez peňazí. Okrem toho by sa mala v budúcnosti konať takzvaná racionalizácia slovenských škôl.