fbpx
Máme námet na film, ktorý má potenciál zapísať sa do svetovej knihy rekordov, hovorí Peter Jancura

Máme námet na film, ktorý má potenciál zapísať sa do svetovej knihy rekordov, hovorí Peter Jancura

Už v minulosti sme vás informovali o Business Art Production a o tom, ako zarobiť na umení a zároveň ho podporiť. Dnes vám prinášame rozhovor s Petrom Jancurom, zaklateľom tejto spoločnosti.

Ako vznikla unikátna myšlienka na podporu filmov, seriálov a hier? Už čoskoro očakávame premiéru mysteriózneho filmu s prvkami hororu s názvom Šepoty, ktorý u nás nemá obdobu. Business Art Production už pracuje na novom filme s názvom Cena života. V akom štádiu sú projekty dnes? V rozhovore nám Peter Jancura zodpovie aj na mnohé iné otázky.

Business Art Production ponúka ľuďom možnosť realizovať svoje nápady na filmy, seriály či počítačové hry. Ako to funguje?

Cieľom projektu je vytvoriť portál, ktorý by fungoval nezávisle odo mňa. Chcel by som, aby tam ľudia zverejňovali svoje projekty, námety a iné potrebné materiály. Verejnosť by si tak mohla vybrať, ktoré projekty podporí. Keď sa projekt uvedie do distribúcie, podielnici si zisk rozdelia medzi seba podľa počtu podielov, ktoré si zakúpili.

Takže na portál sa môže registrovať akýkoľvek tvorca so svojím filmom?

Zatiaľ nie, na každý projekt musím ešte dozerať. Na prvých filmoch preto potrebujem dokázať, že tento model je udržateľný a vie fungovať. Preto musím byť priamo aj pri kreatívnej činnosti, aby som dozeral na rozpočet, kampaň a podobne. Pri veľkom množstve filmov to nezvládnem.

Na Slovensku ani v Česku zrejme typ spoločnosti, ktorá funguje na podobnom systéme, neexistuje. Bude ťažké to dokázať.

Existujú spoločnosti, v ktorých si môžete zakúpiť dlhopisy alebo podiely napríklad vo fastfoodovom stánku. Nič z toho však nie je zamerané na filmovú či podobne kreatívnu tvorbu. Na kreatívnu činnosť ľudia momentálne využívajú skôr klasický crowdfunding. Tam za svoj finančný príspevok dostanú šálku či tričko s logom daného filmu.

My však chceme, aby z toho mali ľudia väčší prínos. Povedzme si úprimne, každý má minimálne dve šálky, z ktorých pije. Nepotrebuje domov ďalších päť. A čo je podstatné, peniaze, ktorými by záujemcovia prispeli, aj tak skončia na výrobe produktu, akým je šálka. Až ten zvyšok z nich sa reálne použije na kreatívnu časť tvorby diela. U nás je to ale plných 100 %. A to je jeden z dôvodov, prečo si veríme.

Ako zarobiť na filme
Nakrútiť film na Slovensku nie je jednoduché, pretože náš trh je príliš malý. Zdroj: Pavel Bielik

Neboli ste ani inšpirovaný podobnou zahraničnou spoločnosťou?

Nie. Jednoducho vidím obrovský priestor vo filmovej oblasti a v tom, ako sa môže vyvíjať hlavne distribúcia. Tvorcovia by mohli mať do budúcna väčšiu šancu uspieť. Lenže tu je ten problém, že nakrútiť film nie je jednoduché, pretože slovenský trh je príliš malý. Treba byť veľmi opatrný.

Rozhodol som sa, že Šepoty budú prvým projektom, ktorý chcem zrealizovať. Vytvoril som stránky, promo video, zrealizoval zopár podujatí, kde som pozval ľudí a ohlásil, že hľadáme námet na film.

A výsledok?

Ozvalo sa mi osem scenáristov, ktorí mi poslali svoje návrhy a vybrali sme ten, ktorý bol v najpokročilejšom štádiu.

Ako fungujú podiely, ktoré tvoria tieto projekty?

Chceme tvoriť filmy, ktoré na seba dokážu zarobiť. To znamená, že rozpočet treba tlačiť smerom nadol, ale nie na úkor kvality. Finta spočíva v tom, že tvorcov chceme platiť tak, ako sa platia podnikatelia. Ak niekto podniká alebo to aspoň skúšal, vie, že mu za to dopredu nikto neplatí. Podnikateľ až po uvedení tovaru alebo služby na trh zarobí podľa toho, ako ho ľudia ocenia. Niečo také chceme dosiahnuť aj vo svojom filmovom priemysle.

To je dosť rizikové.

Samozrejme, ideme aj do podnikateľského rizika. Ja na tomto projekte môžem pracovať rok-dva a nakoniec z toho nebudem mať nič, alebo z toho budem mať svoje ovocie. Aj umelci do toho idú za podiel na zisku. Mojou úlohou je, aby som tvorcom a verejnosti ukázal, že tento projekt má zmysel.

V akom rozsahu sú podiely?

Každý film musíme rozdeliť na niekoľko podielov. Ich množstvo sa určuje na základe predbežného rozpočtu. Ten závisí od toho, koľko peňazí potrebujeme na lokalitu, ubytovanie, kulisy a podobne. To je suma, ktorú musíme vyzbierať. Cena jedného podielu je v priemere 20 eur.

Koľko podielov musíte predať?

Na nový projekt Cena života potrebujeme 40 000 eur, takže vieme, že musíme predať dvetisíc podielov. Všetky podiely sú si rovnocenné.

Bolo ťažké presvedčiť ľudí zo štábu, aby išli do takéhoto štýlu nakrúcania?

Niektorých áno. Aj keby chcel nejaký vyťažený herec hrať v našom filme, tak by takéto nakrúcanie nezvládol. Zvlášť, ak by bol z Bratislavy, zatiaľ čo sa nakrúca niekde na východe Slovenska. Napriek tomu sa do nakrúcania zapojili aj známi herci, napríklad Eugen Libezniuk, ktorý si zahral aj v Čiare. Dokonca s nami nakrúcal o šesť hodín viac, než sme boli pôvodne dohodnutí. Aj s hercami ako Henrieta Kecerová či Miroslav Bodoki sa pracovalo úžasne.

Prečo sa nakrúcanie predĺžilo?

Niektoré scény sa dali nakrútiť aj lepšie. Preto sme nakrúcali aj na 19 klapiek, aby bol každý s výsledkom spokojný.

Ako dlho sa Šepoty nakrúcali?

26. novembra 2018 padla prvá klapka a koncom novembra 2019 sme dokrútili poslednú scénu s úvodným rozprávačom. Niekomu sa tento proces môže zdať pridlhý, no aj napriek tomu sme rýchlejší než väčšina produkčných spoločností na Slovensku a v Česku.

V akom štádiu je dnes projekt? Pôvodne mal byť už v kinách.

To je pravda, ale ešte nie je hotový na 100 %. Chceme zopár vecí doladiť. A keďže nás kiná veľmi nepoznajú, chcú vidieť film kompletný ešte pred tým, než pôjde do kín.

Premiéra teda bude až budúci rok.

Odhadujeme ju na prvý štvrťrok 2019.

Bude sa film premietať v malých mestských kinách alebo aj v komplexoch?

Je v mojom záujme, aby som film dostal aj do komplexov, pretože väčšina z tržieb pochádza práve z nich.

Ako zarobiť na filme
Zdroj: businessartproduction.com

A čo iné platformy?

Možno sa dohodneme aj s televíziou, ktorej by sme predali vysielacie práva, prípadne skúsime streamovacie platformy či predávanie prostredníctvom Google Play. Tých spôsobov je viac, no práve teraz sa sústredíme na to, aby sme film dostali do kín.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  V tomto roku prichádza do kín aj slovenský horor Šepoty! Súčasťou tvorby filmu môžeš byť aj ty! #1

Prečo sa projekt vyhol Audiovizuálnemu fondu? Dnes je takmer každý slovenský film financovaný takýmto spôsobom.

Ja som človek, ktorý presadzuje slobodný trh. Štátne dotácie a podobné fondy likvidujú slobodu podnikania. Kto má právo rozhodnúť o tom, ktorý návrh na film sa podporí a ktorý nie?

Mali by o tom rozhodovať ľudia. Takto to funguje, ak sa niekde odohráva koncert. Ľudia ho podporia svojou účasťou alebo ho zasponzorujú.

Nesúhlasím s tým, aby štát bral od ľudí peniaze, pretože na väčšinu slovenských filmov, ktoré štát podporí, idú peniaze aj z našich daní. Následne rozhoduje o tom, ktorý film podporí a ktorý nie. Málo kto si však uvedomí, že veľa ľudí na tieto filmy ani nechodí. Lenže náš film Šepoty vznikol vďaka ľuďom, ktorí chceli, aby vznikol, preto je slobodný.

Bol by ohrozený vznik filmu, ak by sa nevykúpili všetky podiely?

Máme aj finančnú rezervu. Ak chcete vytvoriť film, ktorý stojí 20-tisíc eur a vyzbierate 17-tisíc, tak tie tri tisícky už zoženiete, aj keby neviem čo bolo (smiech).

Kedy sa ľuďom vrátia peniaze, ktoré do filmu investovali?

Film Šepoty potrebuje dosiahnuť zisk 40-tisíc. Nedá sa určiť presne, koľko ľudí do kina potrebujeme dostať, pretože to záleží aj na dohode s distribútorom. Vieme len odhadnúť, že potrebujeme 15- až 23-tisíc ľudí. To je hranica návštevnosti, ktorú potrebujeme, aby sa film zaplatil. Všetko ďalšie pôjde do plusu.

Ako to chcete dosiahnuť?

Našou výhodou je okrem klasického marketingu od distribútora aj to, že máme ľudí, ktorí si podiely zakúpili. Je teda prirodzené, že týmto ľuďom svojim spôsobom na tom filme záleží, a tak prídu do kina a pozvú čo najviac priateľov, aby boli tržby čo najvyššie. Je aj v ich záujme, aby film zarobil, preto ho budú propagovať aj cez svoje osobné profily na sociálnych sieťach. To je niečo, čo nám žiaden algoritmus nedokáže zobrať, pretože príspevky sa šíria prostredníctvom používateľov, nie cez firmy. Týmto narážam na nedávne testovanie prieskumníka na Facebooku.

Ako zarobiť na filme
Fotografia z nakrúcania filmu Šepoty. Zdroj: businessartproduction.com/sepoty/

Práve ste spustili ďalší projekt. Povedzte nám viac o novom pripravovanom filme s názvom Cena života.

Je to druhý film a len nedávno sme ho ohlásili. Budú na ňom pracovať českí a slovenskí tvorcovia a režisérom bude Dan Pánek, ktorý nakrútil už aj film Taxi 121. Je to skúsený tvorca a pracoval s viacerými významnými českými hercami. Z námetu Ceny života bol úplne nadšený.

Film Šepoty ešte nie je v kinách, no už pracujete na ďalšom filme. Nebojíte sa rizika, že Šepoty možno neuspejú?

V tejto otázke je potrebné uvedomiť si, že na filme Cena života pracuje úplne iný štáb ako na Šepotoch. Jediné, čo tieto filmy spája, je platforma Business Art Production. Filmy budú mať úplne iný tón, hercov, lokality. Spoločnosť sa ešte len rozbieha a ja robím všetko pre to, aby filmy uspeli. Ale to, aby som počkal rok a pol, kým sa film dokončí, uvedie do distribúcie a až potom podporil ďalší námet, je zbytočná strata času.

V prípade neúspechu prvého filmu skončí projekt aj toho druhého?

Aj keby došlo k neúspechu, nezastaví nás to v tom, aby sme nekráčali ďalej. Projekt bude pokračovať. Záleží len na ľuďoch, či podporia aj druhý film.

Spolupracujete už s českými tvorcami. Chcete začať aj s inými zahraničnými umelcami?

Sme v kontakte s Poliakmi, s ktorými by sme chceli začať spoluprácu. Zatiaľ je všetko v prvopočiatočnej fáze. Máme námet na film, ktorý má potenciál zapísať sa do svetovej knihy rekordov. V akej sfére, to predstaviť ešte nechcem. Námet má však svojou originalitou veľký potenciál.

Ak bude film s poľskými tvorcami, bude aj v ich jazyku?

Áno, ak budeme tvoriť s Poliakmi, chceme, aby bol film v poľskom jazyku. Poliaci sú hrdý národ a veľmi podporujú svoju tvorbu. Majú 10-násobne väčší potenciál na tržby ako my na Slovensku. To znamená, že ak by som šiel nakrúcať film s Poliakmi, nebál by som sa ísť aj do vyššieho rozpočtu. Je tam väčšia pravdepodobnosť, že sa film zaplatí. Na Slovensku by bolo príliš veľké riziko púšťať sa do filmu, ktorý stojí napríklad 100-tisíc eur.

Ako zarobiť na filme
Fotografia z nakrúcania filmu Šepoty. Zdroj: businessartproduction.com

Máte nejaké striktné kritéria, podľa ktorých sa pri vyberaní námetov rozhodujete?

Zatiaľ vyberáme realistické námety. Nemôžem súhlasiť napríklad so sci-fi filmami, pretože to zatiaľ nie je v našich možnostiach. Potrebujeme námety, ktoré sú realizovateľné aj s menším rozpočtom, pretože nechceme, aby utrpela kvalita filmu. Potrebujeme kvalitný námet, ktorý sa odohráva na malom počte lokalít. Toto je kritérium, ktorého sa zatiaľ musíme držať.

Prišli vám nápady aj na seriály alebo hry?

Jeden námet na seriál nám prišiel, ale zatiaľ ho nerealizujeme, pretože je to náročnejšie. Dostali sme námet aj na hru, ktorá vyzerá veľmi zaujímavo. Do decembra by mali byť všetky podklady o nej pripravené, a vtedy sa rozhodneme, či spustíme tú kampaň.

Aké vízie má Business Art Production do budúcnosti?

Dosiahnuť biznis model podobný Štúdiu BlumHouse. Toto štúdio vystrelilo s filmom Paranormal Activity, ktorý stál 15-tisíc dolárov, pričom pól milióna vrazilo do marketingu a film dosiahol tržby 197 miliónov, čo je svetový rekord. 90 % ich tvorby stojí menej ako 10 miliónov a aj napriek tomu majú tržby vyššie ako 100 miliónov.

Ich filmy sú originálne. Niečo také chceme dosiahnuť aj my. Chceli by sme naše filmy postupom času distribuovať aj do iných krajín. Vo filmovej sfére sa dá tvoriť veľa, no Slovensko a Česko sú primalé trhy. Sú to veľké vízie, nebude to ľahké, ale určite plánujeme ísť do zahraničia. Pôsobenie našej firmy by sme chceli rozviesť do sveta.

Google+ Linkedin

Autorka je študentkou masmediálnej komunikácie, ktorá sa rada realizuje v oblasti online žurnalistiky. Fascinuje ju umenie v podobe kinematografie, literatúry, muziky a popkultúry. Čitateľom približuje rôzne témy a rada pracuje aj na rozhovoroch so zaujímavými ľuďmi.