fbpx
Gramatika sa dá naučiť z konverzácií. Rozprávať treba od prvej lekcie, tvrdí majiteľka jazykovky Holéczyová

Gramatika sa dá naučiť z konverzácií. Rozprávať treba od prvej lekcie, tvrdí majiteľka jazykovky Holéczyová

Ach tie cudzie jazyky. Ako je možné, že niekto ich vie štyri a niekto ani jeden? O jazykovom vzdelávaní, ale aj tom, ako motivovať účastníkov kurzu k lepším výsledkom, nám porozprávala úradná prekladateľka a  riaditeľka jazykovej školy Your Choice Silvia Holéczyová. 

Pri výučbe cudzieho jazyka využívate modernú metódu Direct Method, pri ktorej sa uplatňuje rozprávanie aj porozumenie zároveň. Ako táto metóda vyzerá v praxi priamo na hodinách?

Priama metóda kopíruje to, akým spôsobom sa malé deti učia materinský jazyk. Počas hodiny lektor na študentov rozpráva len v cudzom jazyku. Študenti sa musia najprv naučiť pochopiť, čo lektor chce. Je dôležité, aby začali reagovať, postupne začnú po lektorovi napríklad opakovať. Opakujú si týmto spôsobom výslovnosť, slovíčka a postupne prichádzajú do takej komunikácie, že lektor sa pýta, oni odpovedajú.

Neskôr, až keď sa naučia rozprávať a vedia reagovať, čítajú a prípadne píšu slovíčka. Funguje to veľmi dobre, pretože študenti majú pocit, že od prvej hodiny rozprávajú. Po úvodnej lekcii sa už vedia predstaviť, vedia povedať základné frázy a majú veľmi dobrý pocit z toho, že napredujú rýchlo. Opakovanie je veľmi dôležité. Hodina je založená na komunikácii s lektorom, ktorého počúvajú celý čas.

Zdroj: ilustračná foto / pixabay.com
Študenti by mali od prvej hodiny rozprávať. Zdroj: pixabay.com

Kurzy realizujete v skupine ôsmich členov a minikurzy prebiehajú v rozmedzí 3-4 členov. V čom sa odlišuje prístup lektorov k účastníkom vo väčšej a menšej skupine? Vidíte rozdiely v prijímaní informácií u detí a tínedžerov? Napríklad nedostatočné sústredenie, nízka motivácia.

Ponúkame výučbu aj vo väčších skupinách, no dnes to už nie je trendom. Teraz k nám ľudia chodia ako dvojice, trojice, teda mini skupinky. Čím menej ľudí, tým ľahšie sa lektorovi učí, lebo sa môže viac venovať každému študentovi. Efektivita je tam určite vyššia, lektor vie v menšej skupine podchytiť veci, na ktoré sa musia počas výučby sústrediť. Ľudia prišli na to, že je to efektívnejšie.

Podľa spätnej väzby, ktorú mám od lektorov, sú deti veľmi disciplinované a motivované, pretože majú úplne iný zážitok zo školy. Deťom stačí ukázať chair, a oni to pochopia. Sú tínedžeri, ktorí chodia na individuálne hodiny, lebo sa im učiteľ venuje samostatne, tak aby aj v angličtine robili a riešili veci, ktoré ich bavia.

Ako sa usilujete motivovať účastníkov kurzu k ešte lepším výsledkom? Myslíte si, že na úspešnosť jazykového vzdelávania vo veľkej miere vplýva práve motivácia alebo stanovené ciele?

Ja si myslím, že v jazykoch je to tak, ako vo všetkom, čo robíte: je potrebné mať cieľ, ktorý človeka motivuje. V jazykoch je to napríklad to, že za mesiac alebo za dva mesiace mám v pláne vedieť napísať email v angličtine svojim kolegom. Alebo pôjdem v lete na dovolenku a budem si vedieť vypýtať pivo, jedlo, čokoľvek. Ciele musia byť konkrétne, aby učenie viedlo k nejakej zručnosti. Na začiatku kurzu vždy robíme analýzu potrieb, kedy sa snažíme od ľudí zistiť, prečo sa chcú jazyk učiť. Podľa toho vieme, akým smerom študenta viesť.

High School Ugh GIF by Film Society of Lincoln Center - Find & Share on GIPHY

Neučíme ich niečo všeobecné. Myslím si, že veľkou motiváciou študentov je, aby sa dorozumeli s našimi zahraničnými lektormi. Stretávajú sa s nimi na hodinách ako s ľuďmi z cudzích krajín, ktorých sa môžu opýtať rôzne veci, dorozumieť sa s nimi. Naším cieľom je, aby aj deti mali veľmi pozitívny vzťah k jazyku. Ak ho vypestujeme od malička, tak oni aj v budúcnosti budú brať angličtinu veľmi pozitívne.

Koľko času denne je potrebné venovať počúvaniu a čítaniu v jazyku, aby sa účastník dopracoval z jednej úrovne na druhú? Aké najčastejšie chyby sa pri učení jazyka podľa vás na školách vyskytujú?

Na toto neexistuje jednotný názor, je to o tom, ako to človek pociťuje. Veľakrát sa hovorí, že takýto pokrok môže trvať jeden školský rok alebo návšteva jazykovky aspoň dvakrát do týždňa. Je dobre venovať sa jazyku denne. Keď sa niečo naučíte, mali by ste si vedomosti opakovať po hodine, po jednom dni, za týždeň, za mesiac, teda pravidelne. Úplne stačí 15 -20 minút denne, ale treba bazírovať na pravidelnosti. Aj priama metóda výučby jazyka funguje na tom, že vždy na začiatku hodiny sa opakuje.

Kurz učeniu pomáha, no sú ľudia, ktorí sa učia vyslovene iba doma. Dá sa to, nemusia chodiť do jazykovej školy. Cestujete a pustíte si nejaký podcast a podobne. Aby prešiel človek z jednej úrovne do druhej, vyžaduje si to 120 až 140 akademických hodín, ale, samozrejme, musí robiť aj niečo naviac. Ak sa chceme plynule naučiť jazyk, tak to trvá okolo 4 000 hodín, len treba nájsť spôsoby ako. Myslím si, že v školách je edukácia veľmi zameraná na výkon a na testovanie, ale chýba tam prax.

Matt Leblanc Joey GIF - Find & Share on GIPHY

Prečo by záujemcovia o cudzí jazyk mali navštevovať jazykové  školy, keď na internete nájdu knihy, videá aj vtipy v danom jazyku? V akej oblasti žiaci potrebujú skvalitniť svoje vedomosti?

Záleží to na tom, ako sa človek učí efektívnejšie. Veľakrát je jazykový kurz aj o socializácii. Študenti sa stretávajú s inými ľuďmi, spoznajú ďalších, učia sa navzájom. Začiatočník nemusí byť odborník v danom jazyku a lektor ho vie naviesť, dokáže študentov nasmerovať, poradiť. Učiteľ dáva študentom rôzne tipy, ukáže im, čo presne nevedia, dáva študentom spätnú väzbu.

Ľudia si veľakrát vedia prečítať text, možno ho aj pochopia, dokážu sa naučiť gramatiku, ale nevedia komunikovať. A preto máme zahraničných lektorov, aby rozvíjali komunikačné zručnosti študentov, v rámci ktorých si precvičia slovíčka. Gramatika je dôležitá, ale vedia sa ju naučiť počas rozprávania. Keď sa naučia správne počúvať lektora, vedia sa tak naučiť gramatiku z jeho rozprávania.

Vďaka online metóde Blended Learning je možné sa za rok vypracovať na komunikačnú úroveň angličtiny. Ktoré iné online systémy alebo aplikácie považujete  za účinné?

Je ich veľa, treba si nájsť to, čo ľuďom vyhovuje. My napríklad vo veľkej miere využívame Quizlet, Memrize, existuje aplikácia Mooveez, v ktorej sa sa dá prostredníctvom filmov naučiť angličtina. Na slovnú zásobu využívame Quizlet, pomocou ktorej dá lektor študentovi slovíčka a on sa ich potom doma môže učiť. Ja som sa napríklad začala učiť a opakovať si cez Duolingo španielčinu. Kto sa chce učiť, nájde si spôsob ako.

Čo znamená zážitkové vzdelávanie a ako prebieha na vašich hodinách? 

V podstate, to vzniklo zo slova entertainment, čo v podstate znamená zážitok a zábava. Tiež existuje pojem edutainment (education a entertainment), čo predpokladá, že vzdelávanie by malo byť zároveň aj zábavné. To je to, čo potrebujeme dosiahnuť. Jazyk učíme cez sériu praktických aktivít, no študenti si vôbec neuvedomujú, že sa učia. Edutainment bol vymyslený ako systém pre deti, no učenie hrou sa snažíme aplikovať aj u dospelých, aby z hodín odchádzali s pozitívnym zážitkom a s dobrými dojmami. Deti odchádzajú z hodín v štýle zábavnej edukácie rozjarené a veselé, čo chceme dosiahnuť aj u dospelých.

Google+ Linkedin
Žaneta Kováčiková

I keď študujem Marketingovú komunikáciu, už od začiatku ma to vďaka predmetu onlinovej žurnalistiky, lákalo písať články. Zameriavam sa na oblasť lifestylových článkov. V minulosti som pracovala v marketingovej agentúre ako social media pracovník a copywriter.