fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Nedajte bolesti žalúdka viac šancu: TOTO je 12 potravín, ktoré poskytnú úľavu

Stres na nás číha v škole, práci, občas aj doma a je takmer nemožné vyhnúť sa mu. Aj keď si to v ten moment neuvedomujeme, má veľmi negatívny dopad na naše zdravie. Prihlásiť sa môžu nepríjemné bolesti a kŕče v žalúdku, na čo všetko upozorňujú? 

Najčastejšie ich spôsobuje:

  • maslo, smotana, vyprážané jedlá a jedlá s vysokým obsahom tuku, tučné syry (viac ako 45 % tuku v sušine) sa ťažko absorbujú a vo väčšom množstve môžu viesť k poruche trávenia,
  • citrónová šťava,
  • alkohol,
  • semienka a bobuľové ovocie,
  • kofeínové nápoje,
  • pikantné jedlá dochutené chilli alebo exotickým korením s vysokou pálivosťou,
  • fazuľa,
  • surová kapusta.

Správnu činnosť tráviaceho systému podporíte zaradením ľahko stráviteľných jedál s vysokým podielom vlákniny, pravidelným pohybom a odstránením zlozvykov (fajčenie a viac ako 4 šálky kávy denne).

Čo jesť na podráždený žalúdok?

Zdroj: cas.sk

1. Biely chlieb a biela ryža

Telo vie spracovať bielu múku oveľa ľahšie ako celozrnné varianty. Biela múka je totiž už spracovaná, čo znamená, že neobsahuje žiadnu vlákninu. Bežne by vláknina v podobe celozrnných sacharidov nemala chýbať v jedálničku, no ak vás trápi neposlušný žalúdok, mali by ste na ňu zabudnúť.

Pomôcť vie aj vývar z ryže. Varte 1/2 šálky ryže v šiestich šálkach vody 15 minút. Preceďte a vodu ochuťte buď troškou medu alebo cukru. Pite ešte teplé.

2. Dyňa

Dyňa, medový melón a kantalup obsahujú množstvo vody, ktorá je nenahraditeľná zvlášť pri hnačke. Keďže ani jedno z týchto ovocí neobsahuje veľa vlákniny, skvele sa hodia na boj proti podráždeniu tráviaceho traktu.

3. Kuracie a morčacie mäso

Ak si pri bolestiach žalúdka chcete doplniť bielkoviny, pomôže vám chudé mäso. Okrem kurčaťa a morčaťa môžete zvoliť aj ryby. 

Zdroj: pexels.com

Pri rybách treba dať pozor na mastné ryby ako makrely a sardinky, ktoré by mohli zbytočne zaťažiť tráviaci trakt.

4. Banány

Čím hnedšie, tým lepšie – nezrelé banány obsahujú veľa rezistentného škrobu, ktorý telo ťažko spracúva. Počas starnutia banánov sa tento škrob premieňa na cukry, ktoré žalúdok a črevá nezaťažia. Banány môžu tiež vyvolať zápchu, preto sú vhodné, keď vás trápi hnačka.

Ak vás zaujíma viac, určite si prečítajte aj 5 dôvodov, prečo jesť banány každý deň.

5. Ovsená kaša

Vločky uvarené vo vode sú ďalšou skvelou pomôckou pri liečbe tráviacich ťažkostí. Tým, že ich pred zjedením uvaríte, rozložíte látky, z ktorých sa skladajú, čím pomáhate telu spracovať potravu ešte predtým, ako ju vložíte do úst. Jesť by ste ich však mali bez pridania iných ingrediencií (ovocia, mlieka a podobne). 

6. Zelenina v plechovke

Pomôže aj mrkva, pretože na rozdiel od množstva iných druhov zeleniny (napríklad uhorky) neobsahuje toľko vlákniny a nemá ťažko stráviteľnú šupku ani semiačka.

7. Sladké zemiaky

Sladké zemiaky obsahujú množstvo draslíka, ktorý je prospešný pri podráždení tráviaceho traktu. Nezabúdajte, že šupka musí ísť preč. 

Zdroj: pexels.com

8. Vajcia

Žalúdok vedia dať do poriadku aj vajíčka. Jedzte ich buď natvrdo alebo ako praženicu – opäť len nezabudnite na to, že pri ich príprave nesmiete použiť veľa masla alebo oleja. Mastné veci boľavému žalúdku neprospievajú.

Nechajte sa inšpirovať aj týmito chutnými receptmi z vajíčok vhodné na raňajky.

9. Detská výživa

Prebuďte v sebe driemajúce dieťa a doprajte svojmu rozbúrenému žalúdku jablkové pyré alebo detskú výživu, známu aj ako presnidávku. Ide o jedlo, ktoré je špeciálne navrhnuté tak, aby sa ľahko trávilo, okrem toho vám dodá aj množstvo cenných vitamínov.

10. Kuracia polievka

Kuracia polievka vám v ľahko stráviteľnej forme dodá nielen potrebnú energiu a postaví vás na nohy i počas náročných dní či chrípky, je plná množstvom potrebných vitamínov. 

11. Bylinkový čaj

Ak vás ani jedna z možností nenadchla, stavte na kamilkový či mätový čaj, oba sú známe svojím upokojujúcim účinkom. Čaj z feniklu utíši bolesť a uvoľní zápchu. Jeho priaznivé účinky poznajú najmä maminy malých detí, ktoré ho považujú za najlepšieho pomocníka pri bolestiach bruška. 

12. Zázvor

Môžete ho konzumovať v surovej forme alebo vo forme čaju: Pol čajovej lyžičky nastrúhaného zázvoru pridajte do šálky horúcej vody a nechajte odstáť 3 minúty. Následne sceďte a vypite. Zázvor odstraňuje bolesti brucha a znižuje plynatosť. Taktiež pomáha potrave hladko prechádzať tráviacim traktom a zvyšuje absorpciu živín.

Zdroj: pexels.com

Ak ste na tom až tak zle, že nezjete ani len trošku z týchto potravín, pomôžte si teplom. Priložte si na brucho hrejivé vankúšiky, podložky alebo termofory. Teplo zvyšuje prietok krvi k povrchu kože a prenáša vnímanie bolesti z vnútra žalúdka von.

Zdroj: webnoviny.sk, zenvia.sk, webnoviny.sk

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií