fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

3 biele potraviny, ktoré ničia vaše zdravie

Máte tip? napíšte nám mailom

Biele potraviny nie sú také zdravé ako zelené, o ktorých sa hovorí, že sú super zdravé. Existujú však 3 tzv. biele jedy, ktoré vo veľkom množstve škodia nášmu telu.

Hovorí sa im biele jedy, ale nie preto,  že by ste sa po ich konzumácii otrávili. Tieto potraviny sú veľmi nebezpečné z dôvodu častej a veľkej konzumácie. Vo veľkom množstve telu naozaj škodia. Viete, ktoré potraviny patria k 3 bielym jedom?

Biela múka

Biela múka obsahujúca lepok je mechanicky zbavená vonkajších častí nestráviteľného charakteru , oddeľujú sa od nej vnútorné časti otrúb  a klíčkov. Potom je zostávajúca časť rozomletá podľa potreby hrubosti,“ popisuje Věra Burešová, hlavná výživová poradkyňa Naturhouse.

Tento proces síce umožní, aby vznikla múka rôznej jemnosti (hladká, polohrubá a hrubá), avšak, je  zároveň zbavená vitamínov a vlákniny. Jej konzumácia zaťažuje slinivku brušnú, trávenie a tiež vedie k obezite.

Ako to riešiť?

V obchodoch so zdravou výživou, ale dnes už  aj v každom veľkom supermarkete, sa dajú kúpiť zdravšie druhy múky. Napr. celozrná, žitná, špaldová, ryžová, pohánková, amarantová, jačmenná alebo pšenová (jahlová) múka.

Ak sa chcete bielej pšeničnej múke čo najviac vyhnúť, dávajte pozor na to, kde všade sa vo veľkej miere vyskytuje. Okrem pečiva je to väčšina bežných cestovín, sušienky alebo slané krekry a tyčinky,“ uvádza Věra Burešová s tým, že aj tieto potraviny nájdeme ľahko v zdravších variantoch.

Tip: Dávajte prednosť celozrnnému pečivu pred bielym. Dajú sa zohnať aj sušienky a krekry vyrobené z celozrnnej múky.

Prečítajte si tiež:
VIDEO Michelle, zápasníčka fetišistických zápasov: Nespochybňujem svoje ženstvo!

Pokračovanie článku nájdete na druhej strane.

Biele potraviny nie sú také zdravé ako zelené, o ktorých sa hovorí, že sú super zdravé. Existujú však 3 tzv. biele jedy, ktoré vo veľkom množstve škodia nášmu telu.

Biely cukor

Dnes je naozaj ťažké vyhnúť sa cukru, pretože ho obsahuje väčšina balených, teda priemyselne spracovaných potravín. Aj v takých, s ktorými primárne nepočítate. Možno vás to prekvapí, ale obsahujú ho aj konzervované potraviny, pečivo  a často aj mastné výrobky.

Nadmerná spotreba cukru sa môže podieľať na vzniku cukrovky, zubného kazu, podporuje vznik obezity, urýchľuje starnutie. Pričom cukor neprináša telu žiaden úžitok, je akurát zdrojom energie, ktorú získate aj z bežnej stravy. Cukor samozrejme nie je možné zo stravy  úplne vylúčiť, ale je dobré sa snažiť jeho spotrebu znížiť,“ hovorí Věra Burešová.

Ako to riešiť?

Najškodlivejší je biely rafinovaný cukor. Môžete ho vymeniť za zdravšie prírodné sladidlá, napr. javorový sirup, datlový alebo z agáve.

„Ja by som však odporúčala používať hlavne tradičné sladidlá ako med či melasu. Obsahujú prospešné minerálne látky a melasa dokonca aj malý podiel bielkovín,“ hovorí Zuzana Komůrková zo štúdia Výživou k zmene. Namiesto balených sladkostí, rôznych konzerv a podobne, dajte prednosť po domácky vyrobeným pochutinám, napr. pečivu či zákuskom, do ktorých viete, čo dáte.

„Vhodné je tiež obmedziť sladené čaje, kávy, sladké limonády nahradiť vodu alebo bylinkovým čajom,“ doplňuje Věra Burešová.

Prečítajte si tiež:
10 tipov na ekologické Vianoce

Tip: Chuť na sladké zaženiete aj orechmi, ovocím, ktoré síce obsahuje cukor, ale ide o prírodný cukor, nie rafinovaný.

Soľ

Dôležité je zmieniť, že sodík je pre telo veľmi dôležitý. Viac ako u čohokoľvek iného platí, že všetkého veľa škodí.

„Keď príliš solíte, môžete mať problémy s kardiovaskulárnym systémom, predovšetkým s vysokým krvným tlakom. Veľké množstvo soli tiež poškodzuje funkciu obličiek  a ničí chuťové bunky. Slanú chuť tak proste prestávate vnímať a jedla ešte viac dosoľujete a dostávate sa do začarovaného kruhu,“ popisuje poradkyňa Věra Burešová a pokračuje: Odporúčaná denná dávka pre dospelého človeka sú 4 gramy soli, realita je ale trochu iná.“

Pre predstavu: 100 gramov taveného syra obsahuje 2,3 gramu soli, 100 gramov šunky potom zhruba 1,8 gramu soli. Pozor si dajte pri varení, jedna kávová lyžička soli má 8 gramov, čo je dvojnásobok dennej dávky.

Ako to riešiť?

Nie je soľ ako soľ. Jednotlivé druhy soli sa líšia podľa koncentrácie chloridu sodného. Čím je vyšší, tým je po chemickej stránke čistejšia soľ. „Zdravšia ako obyčajná kamenná soľ je rozhodne morská soľ. Najlepšia je kryštalická himalájska soľ pochádzajúca z dolov na severe Pakistanu, ktoré sa formovali milióny rokov a neboli nijak znečistené. Obsahuje minerály a stopové prvky pôsobiace ako antioxidanty, vysvetľuje Věra Burešová.

Zdroj: www.prozeny.cz

Máte tip? napíšte nám mailom

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií