fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Že nie je DLHÉ SEDENIE zdraviu škodlivé? OMYL! Takto ničí naše orgány

Nie je žiadnym prekvapením, že viac ako sedenie celý deň, je aktívny pohyb lepší pre zdravie. Avšak, určite ste netušili, ako môže dlhé vysedávanie veľmi škodiť.

Máte tip? napíšte nám mailom

Výskumy dokázali, že ľudia, ktorí každodenne množstvo času sedia, majú zvýšené riziko vzniku chronických zdravotných problémov, ako napr. rakovina, cukrovka alebo problémy so srdcom. Pre ľudí, ktorých práca vyžaduje sedenie, existuje niekoľko jednoduchých cvičení.

Podľa Huffingtonpost je naše telo prirodzene uspôsobené na to, aby sa hýbalo. Tvorí ho viac ako 700 svalov a 360 kĺbov. Keď ich však nevyužívame tak, ako by potrebovali, zvyknú si na nečinnosť a ochabujú. Dochádza k efektu, ktorý zasahuje všetky štruktúry organizmu vrátane vnútorných orgánov.

Čo hovoria výskumy?

1. Hrubé črevo

Celodenné sedenie môže mať negatívny vplyv na hrubé črevo. Podľa časopisu „The Washington Post“ štúdie dokázali, že dlhé sedenie zvyšuje riziko rakoviny hrubého čreva a pŕs. Pravidelný pohyb vytvára prírodné antioxidanty, ktoré zabíjajú bunky spôsobujúce rakovinu.

2. Dolná časť chrbta

Dlhé sedenie najviac zaťažuje dolnú časť chrbta. Podľa doktora Josepha Mercola sedenie spôsobuje väčší tlak na chrbticu ako státie. Dlhé sedenie pred počítačom má za následok zhrbenú chrbticu. Odhaduje sa, že až 40% ľudí s bolesťami chrbta trávilo dlhé hodiny pred počítačom každý deň.

3. Krčná chrbtica a krk

Okrem bolesti krčnej chrbtice, spôsobenej zlým držaním tela pri sedení, vás môže bolestivý krk tiež okrádať o potrebný spánok. Tekutina, ktorá zostáva počas dňa v nohách, sa cez noc presunie do krku a prispieva k poruche spánku. Dlhé sedenie tiež spôsobuje stuhnuté ramená a krk.

Prečítajte si tiež:
7 krokov, ako sa stať otužilcom: Chce to veľa pohybu a vytrvalosti!

4. Srdce

Srdce a celý obehový systém môže trpieť v dôsledku príliš dlhého každodenného sedenia. Nedostatok pohybu má za následok zvýšené riziko kardiovaskulárnych chorôb.

5. Pankreas

Celodenným sedením netrpia len vnútorné orgány, ale aj pankreas. Bunky v nečinnom svalstve nereagujú veľmi dobre na inzulín, a preto ho pankreas produkuje viac a viac, čo môže viesť k cukrovke a iným chorobám.

6. Boky

Presne ako pri dolnej časti chrbta, dlhé sedenie a zlé držanie tela má negatívny vplyv na boky. Sedenie spôsobuje, že sa ohýbač bedrového kĺbu skracuje. Môže to viesť k predčasnej degenerácii, ktorá spôsobuje chronické bolesti.

7. Hlava

Jeden z negatívnych efektov dlhého sedenia je tiež zvýšené riziko vzniku mŕtvice. Krvné zrazeniny spôsobené dlhým sedením sa postupne dostávajú do mozgu, čo má za následok mŕtvicu.

8. Nohy

Celodenné sedenie má tiež negatívny vplyv na nohy. Tekutina sa počas sedenia zhromažďuje v nohách. Chôdza pomáha túto vodu z tela odburávať. Dlhé sedenie tiež spôsobuje vznik kŕčových žíl a rozšírených cievok.

Našťastie ešte nie je všetko stratené. Existuje niekoľko jednoduchých cvičení, pomocou ktorých môžeme bojovať proti negatívnym vplyvom dlhého sedenia.

Prečítajte si tiež:
(nielen) O tom, prečo mi nesadli gélové nechty a ako zregenerovať prírodné

1. Cvičenie pomocou knihy

  • stojte a držte knihu nad hlavou
  • ohnite lakeť tak, aby tvoril 90˚ uhol a pomalým pohybom knihu presúvajte za hlavu
  • vyrovnajte ruky a knihu si dajte nad hlavu
  • opakujte 10 krát

2. Otáčanie krkom

  • stojte, bradu nahnite dopredu smerom k hrudi
  • pomaly otočte hlavu doprava
  • držte hlavu na pravej strane a počítajte do 5
  • pomaly otočte hlavu doľava
  • držte hlavu na ľavej strane a počítajte do 5
  • cvik opakujte počas tridsiatich sekúnd

3. Naťahovanie nôh

  • stojte alebo seďte, položte nohu na zem

    Dlhé sedenie spôsobuje kŕčové žily
    Dlhé sedenie spôsobuje kŕčové žily
  • zdvihnite špičku nohy smerom k stropu, až kým necítite napnutie(natiahnutie)
  • položte nohu znovu na zem
  • zdvihnite pätu, tlačte na prsty, až kým necítite napnutie(natiahnutie)
  • položte nohu znovu na zem
  • opakujte 10 krát na každej strane

4. Otáčanie trupom

  • položte nohy na bočnú stranu stoličky
  • pomaly otáčajte trup, čiže ramená, hruď a hlava budú smerovať dozadu
  • v tejto polohe zostaňte 10 sekúnd
  • opakujte na každej strane 10 krát

5. Chôdza

Áno, aj chôdza je druhom cvičenia. Postavenie sa zo stoličky a krátka prechádzka bojujú proti  negatívnym vplyvom sedenia.

Byť si vedomý negatívnych efektov sedenia je prvý krok. Vykonávanie týchto cvičení je skvelým spôsobom, ako znovu získať kontrolu nad svojím zdravím.

Máte tip? napíšte nám mailom
Zdroj Little Things Huffpost

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií